Przyjmując, że ciężko o drugą szansę na zrobienie pierwszego wrażenia, warto wykorzystać ten efekt i zrobić je dobrze. Zobacz jak z pomocą wtyczki ShopMagic, przygotować e-mail powitalny, który wykorzystasz w swoim sklepie WooCommerce.
Czym jest e-mail powitalny
E-mail powitalny to często pierwszy kontakt wykonany drogą elektroniczną, jaki firma ma z potencjalnym klientem lub użytkownikiem. E-mail powitalny to jednocześnie pierwsze wrażenie, jakie Twoja marka robi na odbiorcy wiadomości. Dobrze zredagowana wiadomość powitalna, zachęci użytkowników do interakcji z Twoim produktami lub usługami.
Korzyści jakie niesie ze sobą stworzenie i wysyłanie e-maili powitalnych
Czyli dlaczego warto skonfigurować i wysyłać e-maile powitalne, nie tylko jeśli prowadzisz sklep oparty o WooCommerce. Zacznijmy od kilku statystyk:
- E-maile powitalne mają o 86% wyższe współczynniki otwarć niż inne e-maile marketingowe.
- 74% nowych subskrybentów oczekuje e-maila powitalnego.
- Subskrybenci, którzy otrzymują powitalne e-maile, wykazują o 33% większe długoterminowe zaangażowanie w markę niż ci, którzy tego nie robią.
Już te kilka podstawowych statystyk pokazuje, jak duży potencjał mają wiadomości powitalne i jak korzystne może być ich wykorzystanie.
Rodzaje e-maili powitalnych
E-mail powitalny to nie tylko e-commerce. Tego rodzaju komunikacja, znajduje zastosowanie w wielu różnych obszarach, przykładowo:
- E-mail powitalny do pracownika np. jako wiadomość z decyzją o zatrudnienia lub jako element onboardingu.
- Po zapisie do newslettera. Jest to jedna z najpopularniejszych rodzajów wiadomości powitalnej jaką otrzymujemy.
- Informacja o założeniu nowego konta np. na stronie lub portalu internetowym.
- Pierwszy zakup w sklepie on-line.
W tym artykule, skupimy się na ostatnim z ww. punktów, czyli e-mailu powitalnym w WooCommerce po dokonaniu pierwszego zakupu.
WooCommerce też potrafi wysyłać maile pozakupowe
To prawda, ale jest pewna „drobna” różnica pomiędzy notyfikacjami wysyłanymi z WooCommerce a przygotowanymi we wtyczce ShopMagic. Właściwie to różnic jest dużo więcej, ale jedna ma szczególne znaczenie w kontekście e-maili powitalnych. Chodzi o filtr Zamówienie – Pierwsze zamówienie klienta, który możesz wykorzystać podczas tworzenia automatyzacji w ShopMagic.
Jak działa filtr Zamówienie – Pierwsze zamówienie klienta
Po dodaniu do automatyzacji i ustawieniu jego warunku (Tak lub Nie), ShopMagic dopilnuje aby Twój e-mail powitalny do klienta WooCommerce został wysłany tylko dla pierwszego zamówienia w sklepie.
Natomiast standardowe e-maile z WooCommerce zostaną wysłane dla każdego kolejnego zamówienia. Co za tym idzie, korzystając ze zwykłych wiadomości WooCommmerce tracimy bezpowrotnie szansę na wykorzystanie efektu pierwszego wrażenia, gdyż każdy email będzie do siebie podobny i wysyłany wielokrotnie.
Jak, krok po kroku, stworzyć e-mail powitalny w WooCommerce
Tyle teoria. Zobaczmy zatem jak stworzyć e-mail powitalny dla pierwszego zakupu w sklepie WooCommerce. W naszym przykładzie stworzymy taką wiadomość dla sklepu z roślinami doniczkowymi, ale tak naprawdę może to być dowolna inna branża. E-mail powitalny sprawdzi się znakomicie niezależnie od rodzaju produktów i usług jakie oferujesz.
Taka wiadomość to idealna szansa by podpowiedzieć nowemu klientowi (który może być początkującym florystą) jak zadbać o rośliny, gdy już do nas dotrą. Natomiast, jeśli jest to powracający klient, to możemy założyć, że już wie jak obchodzić się z roślinami i nie potrzebuje podstawowych informacji.
Oczywiście nie powinniśmy pozostawiać powracających klientów całkowicie bez żadnej pomocy. Aby dostosować do nich komunikację, polecam użycie innych filtrów, które zostały szczegółowo opisane w artykule dotyczącym segmentacji klientów w WooCommerce.
Stworzenie automatyzacji dla e-maila powitalnego
Krok pierwszy, czyli dodanie nowej automatyzacji i wybranie zdarzenia, będącego wyzwalaczem dla naszej wiadomości.
Z menu bocznego ShopMagic, wybierz Dodaj nową. Zobaczysz ekran, podobny do mojego:
Tutaj ustawiamy tytuł automatyzacji. Tytuł jest tylko dla Ciebie, tak by ułatwić Ci orientację przy większej ilości automatyzacji.
Z listy dostępnych zdarzeń, wybieramy Zamówienie Zrealizowane oraz zaznaczamy checkbox Sprawdź status zamówienia przed wykonaniem. Jego zaznaczenie gwarantuje, że jeśli status zamówienia zmieni się, np. na anulowane, to ShopMagic nie wyśle e-maila powitalnego WooCommerce.
Dodanie filtra Zamówienie – Pierwsze zamówienie klienta
Najważniejszy element automatyzacji stworzonej jako e-mail powitalny. Dzięki dodaniu do niej filtra Zamówienie – Pierwsze zamówienie klienta, automatyzacja uruchomi się tylko dla pierwszego zamówienia określonego klienta.
Co istotne, filtr ten „sięgnie” i sprawdzi również przeszłe zamówienia, tak byśmy mieli pewność, że dane zamówienie jest rzeczywiście pierwszym.
Dodanie akcji dla e-maila powitalnego w WooCommerce
Trzeci i ostatni krok. Tutaj dodamy adresata naszej wiadomości, tytuł, nagłówek czy wreszcie samą wiadomość. Z typów akcji wybieramy Wyślij e-mail, a następnie uzupełniamy poszczególne pola:
Postanowiłem wykorzystać również pole UDW, tak by kopie wiadomości były wysyłane również na mój wewnętrzny adres email.
Jeśli chodzi o treść wiadomości, to pamiętaj, że to e-mail powitalny, więc warto poświęcić trochę czasu na jego redakcję. Poniższy przykład to tak naprawdę wstęp do tego, co możesz zrobić we wtyczce ShopMagic:
Gotowe! E-mail powitalny jest przygotowany
Teraz, jedyne co pozostaje zrobić to zapisać automatyzację i… czekać na nowe zamówienia. Resztę zrobi nasza wtyczka. Za każdym razem, gdy trafi do Ciebie nowy klient, otrzyma e-mail powitalny wraz z listą przydatnych wskazówek dotyczących uprawy roślin.
Pamiętaj, że ShopMagic to nie tylko e-maile powitalne. Nasza wtyczka może zrobić dla Ciebie wiele dobrego także w sprawie nowych zamówień i konwersji.
ShopMagic PRO 229 zł (281,67 zł z VAT)
Zwiększ sprzedaż oraz oszczędzaj czas, dzięki wdrożeniu automatyzacji marketingu w swoim sklepie WooCommerce. Popraw konwersje i ciesz się większymi zyskami!
Dodaj do koszyka lub Zobacz szczegółyPrzygotowaliśmy dla Ciebie kompletną strategię marketingową, którą możesz wykorzystać do zwiększenia dochodów w swoim sklepie WooCommerce.