WP Desk Care - zadbaj o swój biznes online!

Sprawdzona opieka techniczna dla Twojego sklepu.

GLS – WooCommerce

Instalacja

Instrukcja instalacji →

Aktywacja Subskrypcji

Aktywacja subskrypcji →

Ważne informacje

Do poprawnego działania wtyczki konieczne jest:

  • posiadanie konta w serwisie ADE-Plus GLS oraz umożliwiających dostęp do niego danych autoryzacyjnych – loginu i hasła.

Konto w systemie ADE-Plus GLS założyć można po uprzednim kontakcie z GLS za pomocą formularza kontaktowego dostępnego pod poniższym adresem:

https://gls-group.eu/PL/pl/zostan-klientem

W celu poprawnego funkcjonowania integracji GLS ze sklepem WooCommerce, wypełniając formularz o utworzenie konta GLS należy zaznaczyć, że potrzebne jest nadanie uprawnień do API GLS.

Jeżeli posiadasz już login i hasło do konta GLS, a podczas próby nadania paczki wyświetla się komunikat Użytkownik nie posiada dostępu do usług WebApi, skontaktuj się z opiekunem Twojego konta GLS, aby nadał dostęp do WebApi.

Aby uzyskać dostęp do serwisu testowego należy za pomocą powyższego formularza kontaktowego wyrazić chęć rejestracji konta w systemie ADE-Test GLS oraz analogicznie – uzyskać testowy login i hasło.

Wymagania techniczne

  • Zainstalowane rozszerzenie SOAP na serwerze – na znacznej większości instalacji PHP na serwerach współdzielonych jest już ono domyślnie zainstalowane. Informacje na temat czy serwer posiada zainstalowane rozszerzenie SOAP znaleźć można w Statusie systemu WooCommerce →
  • Obecnie pełna kompatybilność z nowymi blokami koszyka WooCommerce nie została jeszcze zaimplementowana.

Konfiguracja

Po zainstalowaniu i zaktywowaniu wtyczki WooCommerce GLS w ustawieniach wysyłki WooCommerce (WooCommerce → Ustawienia → Wysyłka) powinien pojawić się dodatkowy odnośnik:

Ustawienia wysyłki WooCommerce - link GLS
Ustawienia wysyłki WooCommerce – GLS

Po jego kliknięciu nastąpi przekierowanie do ekranu konfiguracyjnego wtyczki WooCommerce GLS:

Ustawienia główne GLS

GLS WooCommerce - Ustawienia główne
GLS WooCommerce – Ustawienia główne

Tryb testowy – zaznacz ten checkbox, aby zaktywować Tryb testowy korzystający z serwisu ADE-Test GLS. Jeżeli powyższy checkbox nie zostanie zaznaczony, wtyczka domyślnie będzie funkcjonować w trybie produkcyjnym.

Login* i Hasło* – pola wymagane, wprowadź dane autoryzacyjne uzyskane podczas rejestracji konta GLS, umożliwiające nawiązanie połączenia z API GLS.

Jeżeli został zaznaczony wcześniej checkbox Tryb testowy użyj Loginu i Hasła do konta testowego w systemie ADE-Test GLS. W przeciwnym wypadku wprowadź Login i Hasło do konta produkcyjnego GLS w systemie ADE-Plus GLS.

Status połączenia z API – w tym miejscu sprawdzisz, czy połączenie z API GLS zostało nawiązane prawidłowo po wprowadzeniu przez Ciebie wspomnianych wyżej Loginu i Hasła.

Jeśli zostały wprowadzone prawidłowe dane i połączenie zostało nawiązane pomyślnie, Status połączenia z API powinien powinien przyjąć wartość Połączono.

Jeżeli napotkałeś/-aś na Błąd połączenia i informację zwrotną o nieprawidłowym Loginie i/lub Haśle, bądź napotkasz na problemy w korzystaniu z integracji np. podczas generowania etykiet, dzięki Statusowi połączenia zweryfikujesz, czy za zaistniałe problemy nie jest np. odpowiedzialne zerwanie połączenia z API.

Typ generowanych etykiet* – pole wymagane, wybierz typ, format i sposób rozmieszczenia etykiet nadawczych spośród dostępnych:

  • Papier formatu A4
    • PDF, 1 etykieta na A4, lewy górny narożnik
    • PDF, 1 etykieta na A4, prawy górny narożnik
    • PDF, 1 etykieta na A4, lewy dolny narożnik
    • PDF, 1 etykieta na A4, prawy dolny narożnik
    • PDF, 1 etykieta na A4, wyśrodkowana
  • Etykiety na rolce (160mm x 100mm)
    • PDF
    • DPL (drukarki termiczne)
    • ZPL (drukarki termiczne)
    • ZPL (drukarki termiczne), rozdzielczość 300 dpi
    • EPL (drukarki termiczne)

Śledzenie przesyłek – zaznacz ten checkbox jeżeli chcesz, aby do wiadomości email wysyłanych do klientów oraz do szczegółów zamówienia był dodawany link trackingowy umożliwiający śledzenie przesyłki.

Domyślna waga przesyłki* – pole wymagane, wprowadź domyślną wagę przesyłki, która zostanie użyta, jeżeli dla danego produktu nie została uzupełniona jego indywidualna waga.

Dodawanie metody wysyłki GLS

Metody wysyłki wtyczki GLS WooCommerce wykorzystują te same mechanizmy działania, co domyślne metody wysyłki WooCommerce i mogą zostać dodane wewnątrz strefy wysyłki w analogiczny sposób.

Aby dodać nową metodę wysyłki GLS wybierz z paska bocznego kolejno opcje WooCommerce → Ustawienia → Wysyłka:

WooCommerce Ustawienia Wysyłka
WooCommerce → Ustawienia → Wysyłka

Jeżeli posiadasz już skonfigurowane strefy wysyłkowe, kliknij następnie w nazwę tej, w której chcesz dodać metodę wysyłki GLS:

Wybór strefy wysyłki WooCommerce
Wybór strefy wysyłki “Polska”
Jeśli nie skonfigurowałeś/-aś jeszcze stref wysyłki w swoim sklepie i/lub chcesz dowiedzieć się więcej na ich, zapoznaj się z naszym poradnikiem o strefach wysyłkowych →

Zostaniesz przekierowany/-a do ekranu konfiguracyjnego strefy wysyłki. W jego dolnej części kliknij w przycisk Dodaj metodę wysyłki :

Dodawanie metody wysyłki WooCommerce
Przycisk “Dodaj metodę wysyłki”

W oknie dodawania nowej metody, które się pojawi wybierz z rozwijalnej listy GLS i zatwierdź swój wybór przyciskiem Dodaj metodę wysyłki :

Dodawanie metody wysyłki GLS
Dodawanie metody wysyłki GLS

Kliknij w nazwę nowo dodanej metody wysyłki GLS lub w opcję Edytuj, która pojawi się poniżej po najechaniu na nią kursorem:

Dodana metoda wysyłki GLS
Dodana metoda wysyłki GLS

aby przejść do ekranu konfiguracji metody GLS. Kolejny krok to już sama…

Konfiguracja metody wysyłki GLS

Konfiguracja metody wysyłki GLS WooCommerce
Ekran konfiguracji metody wysyłki GLS

Tytuł metody – wprowadź nazwę metody wysyłki, która będzie wyświetlana Twoim klientom w sklepie w koszyku i na stronie finalizacji zamówienia.

Status podatku – wybierz czy metoda wysyłki ma być opodatkowana czy też nie za pomocą jednej z poniższych opcji:

  • Brak – do cen wysyłki nie będzie doliczany podatek.
  • Opodatkowany – do cen wysyłki zostanie doliczany podatek zgodnie z konfiguracją podatków w ustawieniach WooCommerce (WooCommerce → Ustawienia → Podatek).

Usługa – wybierz z rozwijalnej listy usługę GLS, z której ma korzystać metoda wysyłki spośród dostępnych:

  • Kurier GLS
  • Odbiór w punkcie GLS ParcelShop
    Usługa Odbiór w punkcie GLS ParcelShop dostępna jest aktualnie dla następujących krajów: PL, DE, AT, DK, BE.

Koszt – wpisz koszt wysyłki, który zostanie doliczony do ceny zamówienia.

Pobranie – zaznacz ten checkbox jeżeli chcesz umożliwić swoim klientom zapłatę za zamówione produkty przy odbiorze przesyłki.

Jeśli zaznaczysz opcję Pobranie dla metody wysyłki GLS z wybraną usługą Odbiór w punkcie GLS ParcelShop, kupującym zostaną wyświetlone do wyboru tylko punkty pozwalające na płatność przy odbiorze.

Zaznaczając checkbox przy jednej z usług dodatkowych, jak np. Pobranie upewnij się, że jest ona dostępna w wybranej strefie wysyłki.

Po skonfigurowaniu metody wysyłki we właściwy sposób, zatwierdź wszystkie wprowadzone zmiany przyciskiem Zapisz zmiany .

Metoda Flexible Shipping z integracją GLS

Skorzystanie z integracji GLS możliwe jest także za pośrednictwem metody Flexible Shipping – GLS jest dostępny jako jedna z integracji wysyłkowych.

Aby utworzyć metodę z integracją GLS stwórz nową metodę Flexible Shipping a następnie przejdź na stronę jej ustawień. W sekcji Integracja wysyłkowa wybierz GLS jako wartość pola Integracja:

Usługa – wybierz z rozwijalnej listy usługę GLS, z której ma korzystać metoda wysyłki spośród dostępnych:

  • Kurier GLS
  • Odbiór w punkcie Szybka Paczka GLS
    Usługa Odbiór w punkcie Szybka Paczka GLS dostępna jest aktualnie dla następujących krajów: PL, DE, AT, DK, BE, BG, CZ, ES, FI, FR, GR, HR, HU, IT, LU, NL, PT, RO, SI, SK.

Pobranie – zaznacz ten checkbox jeżeli chcesz umożliwić swoim klientom zapłatę za zamówione produkty przy odbiorze przesyłki.

Wybierając Odbiór w punkcie Szybka Paczka GLS w polu Usługa spowodujesz schowanie checkboxa Pobranie

Po skonfigurowaniu metody wysyłki we właściwy sposób, zatwierdź wszystkie wprowadzone zmiany przyciskiem Zapisz zmiany .

Tworzenie przesyłek i generowanie etykiet nadawczych

Po złożeniu przez klienta zamówienia i wyborze przez niego metody wysyłki GLS do strony zamówienia zostanie dodany metabox umożliwiający utworzenie z tego poziomu przesyłki GLS oraz wygenerowanie dla niej etykiety nadawczej:

Metabox GLS - Ustawienia przesyłki
Metabox GLS na ekranie szczegółów zamówienia

Waga * – pole wymagane, za jego pomocą możesz ręcznie zmodyfikować automatycznie pobraną i zsumowaną wagę zamówionych produktów w ramach złożonego zamówienia.

Minimalna akceptowana przez API GLS waga przesyłki to 0,01 kg.

Jeżeli dla zamówionych produktów nie została zdefiniowana waga w indywidualnych ustawieniach każdego z nich, w powyższym polu Waga * zostanie zastosowana Domyślna waga przesyłki* wprowadzona w Ustawieniach głównych wtyczki GLS.

Dodaj paczkę – użyj tej opcji jeżeli chcesz utworzyć dodatkową paczkę GLS dla zamówienia. Dowiedz się więcej o tworzeniu dodatkowych paczek →

[] Pobranie / Kwota pobrania – jeżeli klient wybrał pobranie jako formę zapłaty podczas składania zamówienia, checkbox Pobranie zostanie automatycznie zaznaczony, a Kwota pobrania uzupełniona na podstawie wartości zamówienia. Możesz z tego miejsca także dowolnie zmodyfikować Kwotę pobrania lub całkowicie je usunąć dla wybranej przesyłki.

Referencje – pole informacyjne widoczne na etykiecie nadawczej, automatycznie uzupełniane numerem zamówienia.

Możesz dowolnie zmodyfikować zawartość pola Referencje korzystając z filtra woocommerce-gls/shipment/default-references. Więcej informacji na ten temat wraz z przykładem użycia znajdziesz w sekcji Opcje dla zaawansowanych użytkowników.

Należy jednak pamiętać, że pole Referencje posiada limit maksymalnie 25 znaków nałożony odgórnie przez API GLS.

Dodatkowe uwagi – pole informacyjne widoczne na etykiecie nadawczej, używane z reguły w celu przekazania dodatkowych instrukcji dla kuriera.

Pole Dodatkowe uwagi posiada limit maksymalnie 40 znaków nałożony odgórnie przez API GLS.

[] Odbiór w punkcie – jeżeli klient podczas składania zamówienia wybrał metodę wysyłki GLS, dla której na jej ekranie konfiguracyjnym została wcześniej wskazana Usługa: Odbiór w punkcie GLS ParcelShop, poniżej checkboxa pojawią się informacje (nr ID oraz Nazwa) odnośnie wybranego przez niego punktu dostawy. Za pomocą odnośnika [Wybierz punkt odbioru] możesz z tego miejsca ręcznie zmienić wybrany przez klienta ParcelShop GLS lub całkowicie usunąć opcję Odbioru w punkcie dla wybranej przesyłki, oznaczając checkbox.

Po sprawdzeniu poprawności danych i ewentualnej ich modyfikacji, za pomocą przycisków widocznych w dolnej części metaboxa można wykonać następujące czynności:

  • Zapisz – zapisuje dane przesyłki bez ich przekazywania i tworzenia przesyłki w systemie GLS.
  • Utwórz przesyłkę – tworzy przesyłkę w systemie GLS. Po utworzeniu przesyłki jej dane nie będą już możliwe do edycji z poziomu metaboxa GLS.

Po utworzeniu przesyłki za pomocą przycisku Utwórz przesyłkę metabox GLS zostanie odświeżony:

Utworzona przesyłka GLS WooCommerce
Utworzona przesyłka GLS

Dane przesyłki zostaną wyszarzone, widoczne wcześniej w dolnej części buttony zostaną ulegną zmianie na:

  • Usuń – utworzona przed chwilą przesyłka zostanie usunięta, a jej dane będą ponownie możliwe do edycji.
  • Pobierz etykietę – umożliwia pobranie etykiety nadawczej wygenerowanej w wybranym wcześniej z poziomu Ustawień głównych GLS formacie i układzie.

a nad nimi pojawi się link trackingowy z numerem utworzonej właśnie przesyłki, umożliwiający jej śledzenie. Jego kliknięcie otworzy w nowej karcie przeglądarki dedykowaną stronę do śledzenia przesyłek GLS.

Jeżeli w Ustawieniach głównych GLS został wcześniej zaznaczony checkbox dla opcji Śledzenie przesyłek to link trackingowy zostanie również dodany do wysyłanej do klienta wiadomości email potwierdzającej nadanie przesyłki.

Dodatkowe przesyłki GLS dla zamówienia

Do każdego zamówienia, niezależnie od tego czy zostało ono złożone przez klienta w standardowy sposób, czy zostało dodane ręcznie, istnieje możliwość utworzenia dodatkowej przesyłki GLS jeżeli zajdzie taka potrzeba.

Możesz tego dokonać z poziomu ekranu edycji zamówienia, korzystając z metaboxa Dodaj przesyłkę:

Metabox "Dodaj przesyłkę"
Metabox “Dodaj przesyłkę”

Z jego rozwijalnej listy wybierz opcję GLS, a następnie zatwierdź swój wybór przyciskiem Dodaj. Za pomocą nowego metaboxa GLS, który się pojawi możliwe będzie utworzenie nowej przesyłki GLS i wygenerowanie dla niej etykiety nadawczej:

GLS WooCommerce - Dodatkowe przesyłki
Dodatkowe przesyłki GLS dla zamówienia

Opcjonalnie, aby utworzyć dodatkowe paczki w ramach jednej przesyłki możesz także skorzystać ze wspomnianego wcześniej przycisku Dodaj paczkę w metaboxie GLS:

GLS WooCommerce - Dodaj paczkę
Przycisk “Dodaj paczkę” w metaboxie GLS

Jego użycie spowoduje dodanie dowolnej ilości paczek, które będą mogły zostać dalej nadane w ramach jednej przesyłki GLS:

GLS WooCommerce - Kilka paczek jedna przesyłka
Kilka paczek w ramach jednej przesyłki GLS

Opcje dla zaawansowanych użytkowników

Mapowanie pól Imię, Nazwisko, Firma z Nazwa 1, Nazwa 2, Nazwa 3 w panelu GLS

Z uwagi na fakt, iż pola Nazwa 1, Nazwa 2 i Nazwa 3 dostępne w systemie ADE-Plus GLS w ustawieniach utworzonej przesyłki posiadają limit maksymalnie 40 znaków:

  • Nazwa firmy wprowadzona w formularzu podczas składania zamówienia w sklepie WooCommerce przekazywana jest do pola Nazwa 3 niezależnie od długości,
  • Imię i Nazwisko (włącznie ze spacjami) przekazywane są do pola Nazwa 1, jeżeli ich łączna długość wynosi mniej lub dokładnie 40 znaków,
  • Jeżeli wartości wprowadzone w polach Imię i Nazwisko (włącznie ze spacjami) przekraczają dopuszczalne 40 znaków, wówczas zawartość pola Imię przekazywana jest do pola Nazwa 1 w panelu GLS, a Nazwisko do pola Nazwa 2.

Modyfikacja zawartości pola Referencje

Za pomocą filtra woocommerce-gls/shipment/default-references istnieje możliwość dowolnej modyfikacji zawartości pola Referencje i dostosowania go do własnych potrzeb.

Przykładowy sposób użycia:

function fs_replace_default_reference( $default_reference ) {
return 'New reference string';
}
add_filter( 'woocommerce-gls/shipment/default-references', 'fs_replace_default_reference' );

Przesyłanie danych do zewnętrznych integracji wysyłkowych

Wtyczka umożliwia pobieranie danych związanych z utworzonymi przesyłkami i wysyłanie ich to zewnętrznych integracji wysyłkowych takich jak Baselinker czy ShipStation.

Jeżeli np. udostępniłeś/-aś swoim klientom możliwość wysyłki zamówionych produktów do wskazanego przez nich punktu odbioru GLS, informacja o wybranym punkcie wraz z jego ID zostanie automatycznie przekazana ze szczegółów zamówienia do Baselinkera:

GLS WooCommerce wybrany punkt odbioru Baselinker
Wybrany punkt odbioru GLS – Baselinker

Pobieranie danych

Pobieranie danych z przesyłek możliwe jest przez REST API WooCommerce. Do danych zamówienia dołączane są dane przesyłek w polu fs_shiping_lines.

Pole fs_shipping_lines jest tablicą, która zawiera co najmniej jedną przesyłkę. Przy większej ilości przesyłek, będą one umieszczone w kolejności w jakiej zostały utworzone.

Dane dostępne dla zewnętrznych integracji wysyłkowych

Wtyczka umożliwia pobieranie następujących danych:

  • rodzaj integracji
  • sposób utworzenia
  • usługa
  • liczba paczek wraz z ich wagą
  • przesyłka za pobraniem
  • kwota pobrania
  • referencje
  • dodatkowe uwagi
  • ID punktu odbioru
  • nazwa punktu odbioru
  • adres punktu odbioru
  • kod pocztowy punktu odbioru
  • miasto punktu odbioru

Przykładowe dane zwracane przez wtyczkę

"fs_shipping_lines": [
{
"_integration": "gls",
"created_via": "add_shipment",
"packages": "a:1:{i:1;a:1:{s:6:\"weight\";s:2:\"12\";}}",
"cod": "1",
"cod_amount": "190",
"references": "Zamówienie #697",
"notes": "Ostrożnie",
"sds": "1",
"sds_id": "6160102350",
"sds_name": "KURIER GUBIN, GUBIN",
"delivery_point_id": "6160102350",
"delivery_point_name": "KURIER GUBIN",
"delivery_point_address": "KRESOWA 13A",
"delivery_point_postcode": "66-620",
"delivery_point_city": "GUBIN",
}
],

Preferencje plików cookies

Inne

Inne niekategoryzowane pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.