Nowa rzeczywistość narzuciła przedsiębiorcom nowe zasady gry na rynku. Restrykcje i obostrzenia sklepów stacjonarnych przekonały lwią cześć firm do przeniesienia się do świata Internetu. Według raportu ExpertSender tylko w pierwszym kwartale 2021 roku liczba sklepów w e-commerce wzrosła o 2 tysiące. Wynik ten jest o 70% większy niż w poprzednim roku. Nowi gracze w świecie handlu internetowego wzmagają konkurencyjność sektora. Nie wystarczy mieć już dobrego produktu, gdyż najpierw musisz zostać dostrzeżony przez Klientów w morzu internetowych ofert. Przeczytaj jak może Ci w tym pomóc Google Analytics!
Jak z rybki przeobrazić się w rekina Internetu?
Internet oferuje miliony przeróżnych produktów. W takim środowisku zupełnie jak w wodzie przetrwają wyłącznie najsilniejsi. Jeżeli Twoja praca nad stroną ogranicza się wyłącznie do jej postawienia, to Twoje szanse na sukces są raczej marne. Kluczowa jest właściwa optymalizacja: zarówno strony, treści, które na niej widnieją, jak i wszelkich działań marketingowych. W celu prowadzenia bardziej zoptymalizowanych działań w Internecie niezbędne są odpowiednie dane. Skąd możesz takowe pozyskiwać?
Obecnie niekwestionowanym liderem w darmowych – i nie tylko darmowych – rozwiązaniach analitycznych jest Google Analytics. Narzędzie pozwala zbierać, kolekcjonować i analizować dane pochodzące ze wszystkich nieruchomości internetowych. Nieruchomością internetową jest wszystko to, co posiadasz w świecie wirtualnym. Może być to Twoja aplikacja lub strona internetowa.
Jakie dane udostępnia Google Analytics?
W Google Analytics masz dostępnych kilka zestawów raportów. Głównym elementem wszystkich jest oczywiście użytkownik. Raporty Analytics’a możemy podzielić na:
- raporty o pozyskaniu klienta
- podsumowania związane z zaangażowaniem
- raporty określające przychody
- sekcję utrzymania klienta.
Raporty o pozyskaniu klienta informują o tym, z którego źródła klienci najczęściej odwiedzają Twoją stronę – czy są to wyszukiwania organiczne, czy też kampania marketingowa w social mediach. Dzięki takim informacjom dowiesz się, która forma marketingu jest dla Ciebie najbardziej opłacalna.
Raporty związane z zaangażowaniem przedstawiają działania użytkowników na stronie. Dowiesz się z nich m.in.: jakie produkty wybierał, jak długo był na stronie, które produkty go zainteresowały oraz co włożył do swojego koszyka.
W sekcji monetaryzacji/konwersji znajdziesz raporty o przychodach. Znajdziesz tam wszystkie informacje o zakupach Twoich klientów – co kupują, jaka jest średnia wartość koszyka itp.
Sekcja utrzymania klienta przedstawi dane, które świadczą o kondycji sklepu. Dowiesz się m.in. czy baza klientów rośnie, czy też maleje. Sprawdzisz także lojalność klientów, która ma duże znaczenie dla przychodów, gdyż klient utrzymywany jest dla większości branż bardziej opłacalny niż pozyskiwanie nowego.
Które dane z Google Analytics są najważniejsze dla Twojego biznesu?
Najważniejsze raporty, to te, które są ściśle związane z celem Twojego biznesu. Dla większości firm celem jest pragmatyczne zarabianie pieniędzy, dlatego najbardziej istotnym raportem jest ten, który jest najbliżej związany z przychodem.
Na jakich danych z Google Analytics skupić się na początek?
Na samym początku przygody z Google Analytics, warto skupić się na danych, które są krytyczne dla Twojego biznesu. Do standardowych informacji możemy zaliczyć te, które opisują: skąd pozyskałeś klienta, co robił na sklepie oraz ile wart był jego koszyk. To właśnie one mają największy wpływ na Twój cel biznesowy.
Bardzo częstym błędem osób początkujących jest pobieranie ogromnej ilości danych niestandardowych. Informacje o demografii, płci, czy technologii są informacjami nice-to-have, ale w większości przypadków nie są to dane krytyczne, od których zależy Twój przychód. Takie dane mogą się przydać głównie w tworzeniu treści na stronę oraz komunikatów marketingowych, jednak nie są kluczowe dla Twojego celu biznesowego.
Wiele osób uważa, że im więcej danych, tym lepiej, gdyż mamy więcej do analizowania. Jest to błędne myślenie, gdyż im mniej raportów i danych, tym prościej będzie Ci zacząć. Przy mniejszej ilości informacji łatwiej jest wyciągać odpowiednie wnioski i działać. Z ilością danych bardzo łatwo jest przesadzić. Jeśli zastanawiasz się, czy warto dodać do raportów jakieś nowe informacje, zadaj sobie pytanie: czy te dane przyczynią się do jakiejkolwiek zmiany w biznesie? – jeśli nie, prawdopodobnie nie są Ci potrzebne.
Czy dane z Google Analytics są kluczem do sukcesu?
Same narzędzia, których używamy do analizy, nie gwarantują sukcesu. Podstawą jest właściwa analiza danych oraz wyciąganie odpowiednich wniosków. Odpowiednie wnioski to takie, które niosą Twojemu biznesowi konkretną wartość.
Jeżeli po analizie danych nie wyciągasz wniosków, to znaczy, że Twoja praca jest stratą czasu. Każda interakcja z danymi powinna nieść za sobą jakąś akcję. Wchodzenie na stronę Google Analytics’a w celu sprawdzenia danych jest wyłącznie zaspokojeniem ciekawości i nie ma nic wspólnego z efektywnym zarządzaniem danymi.
Nowy wymiar danych o kliencie w Google Analytics 4
Od niedawna możesz korzystać z nowej wersji Google Analytics, która nazywa się Google Analytics 4. Nowa wersja zawiera bardzo dużo innowacyjnych raportów, które są przygotowywane na podstawie machine-leariningu. Samouczące się algorytmy są w stanie przewidzieć, kto kupi Twoje produkty w najbliższych 28 dniach! Google Analytics 4 podaje specyfikę najbardziej prawdopodobnego klienta, na podstawie której możesz sporządzać na przykład kampanie marketingowe.
Co więcej, GA4 proponuje także informacje o tzw. wartości życiowej klienta. Metryka ta przedstawia, ile dany klient jest wart w całym jego życiu z Twoją firmą.
Co jeszcze proponuje nowa wersja Google Analytics 4? Pozwala łączyć dane ze wszystkich nieruchomości internetowych. Dzięki tej funkcji możesz bardzo łatwo sprawdzić, która nieruchomość (np. sklep internetowy lub aplikacja) w większym stopniu zwiększa Twój przychód.
Jak zainstalować Google Analytics?
Implementacja Google Analytics jest dość prosta. Jeżeli masz konto na Gmail’u, wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę Analytics. Natomiast jeśli takiego konta nie posiadasz, musisz się zarejestrować.
Po zalogowaniu się na konto wejdź w zakładkę usługi, na której podany jest Twój kod śledzenia. W zakładce usługi możesz skonfigurować stronę, co dzieje się w zaledwie 2 kliknięcia.
Kluczowe jest zainstalowanie kodu śledzenia na każdej podstronie Twojego serwisu. Jak możesz to zrobić? Kod możesz zaimplementować ręcznie, ale WordPress pozwala to zrobić automatycznie. Platforma posiada specjalną wtyczkę, w której wystarczy wpisać swój kod śledzenia, a ona automatycznie wprowadzi go w kod Java na każdej podstronie sklepu.
Problematyczne może być to, że nie wszystkie wtyczki WordPressowe są kompatybilne z GA4. Jest to nowe narzędzie, dlatego niektóre z nich nie zostały jeszcze odpowiednio dostosowane. W takim przypadku rozwiązaniem może być wykorzystanie narzędzie Google Tag Manager. Narzędzie to służy do zarządzania wszystkimi kodami śledzącymi platform, które chcesz zainstalować na stronie. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, gdyż nie instalujesz dużej ilości skryptu, który zawsze może coś popsuć na stronie. Dzięki Google Tag Manager Twój sklep internetowy jest po prostu bezpieczniejszy i łatwiej możesz zaimplementować nowe kody śledzące bez ingerencji w kod strony.
Jak sprawdzić, czy GA jest zainstalowane na każdej podstronie?
Google Analytics powinno Cię poinformować, jeżeli jakaś strona nie ma zainstalowanego kodu śledzącego. Jednak może się to nie wydarzyć ze względu np. na dynamiczne zmiany na danej podstronie.
W tym problemie najlepiej pomoże Ci wtyczka do Chrome – Google Tag Assistant. Pozwala w prosty sposób sprawdzić, jakie kody śledzenia są włączone na danej podstronie. Co więcej, wtyczka wskaże również błędy w implementacji, które wykrywa, dlatego jest to niezbędne narzędzie przy pracy z Analytics’em.
Dlaczego GA jest darmowe?
Narzędzie Google Analytics jest darmowych dodatkiem skierowanym głównie do osób, które wydają w Google Ads pieniądze na pozyskanie klienta.
Darmowe narzędzie jest zachętą, która pozwala na lepszą optymalizację reklamy w Google Ads. Im bardziej zadowolony jest klient, im więcej klientów odwiedza jego sklep, tym więcej wydaje na reklamę w serwisie. Udostępnienie takiego narzędzia jest dla Google po prostu opłacalne.
Już wkrótce będziecie mogli przeczytać więcej o możliwościach integracji Google Analytics z WordPress z pomocą narzędzia udostępnianego przez WP Desk. Obserwujcie nasze kolejne wpisy blogowe!