Zacznij Black Week i oszczędzaj już teraz!

dodatkowe -15% na wszystkie Pakiety z kodem bundle2024

Różnica jednego grosza na fakturach WooCommerce

Różnica jednego grosza na fakturach WooCommerce

W dzisiejszym artykule przeczytacie, dlaczego różnica jednego grosza pojawia się raz po raz na fakturach w Waszych sklepach. Przyznaję, że można się zdenerwować. W sklepie WooCommerce macie prawidłowo skonfigurowane podatki, zainstalowane wtyczki do fakturowania, a tymczasem kwota zamówienia różni się właśnie tym jednym groszem od wartości na fakturach. Postaram się wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje i jak sobie radzić, gdy taki “magiczny” grosz zniknie lub pojawi się na fakturze.

Spis treści

Skąd różnica jednego grosza na fakturach?

Różnica jednego grosza pojawia się na fakturach wystawianych przez wtyczki księgowe w sklepie WooCommerce. Na wygenerowanych dokumentach kwota różni się od tej widocznej w podsumowaniu zamówienia WooCommerce.

faktury WooCommerce
Różnica jednego grosza na fakturze WooCommerce

Wszystkie nasze wtyczki księgowe oparte są na mechanizmach WooCommerce. Korzystamy z nich, ale nie niestety nie możemy ich modyfikować. WooCommerce stosuje zaokrąglenia do czterech miejsc po przecinku, natomiast nasze rodzime serwisy księgowe do dwóch. To właśnie tutaj, w mechanizmie przeliczania kwot netto/ brutto, znajduje się przyczyna pojawiania się różnicy w kwotach.

Dodam, że sposób przeliczania kwot podatków w WooCommerce nie był tworzony z myślą o jednym kraju np. dla polskiej rzeczywistości podatkowej. Problem zgłaszany był wielokrotnie twórcom wtyczki WooCommerce…wciąż czekamy na jego rozwiązanie.

 

Jak zapobiec powstawaniu różnicy jednego grosza?

Po pierwsze skonfigurujcie poprawnie stawki podatkowe w swoim sklepie. Aby uniknąć różnic w kwocie zamówienia i fakturze należy:

  • wpisywać ceny produktów jako kwoty netto,
  • wprowadzać je z czterema miejscami po przecinku np. kwota brutto 16 złotych przy podatku 23% będzie dawała netto 13,0081
  • ceny dla wysyłki podawać także jako kwoty netto z czterema miejscami po przecinku. Pamiętajcie, że domyślnie ceny wysyłki przy włączonych podatkach są podawane zawsze jako netto!

Jeżeli powyższe metody nie pomogą, możecie spróbować wprowadzić ceny z większą ilością miejsc po przecinku. Lub wybrać cenę, przy której nie wystąpią różnice w zaokrągleniach.


Po wprowadzeniu nowych cen lub ustawień związanych z podatkami konieczne będzie przeliczenie starych zamówień. Dopiero wtedy faktura wystawi się z prawidłową kwotą.

Aby przeliczyć zamówienie, należy wejść w zamówienie złożone w sklepie i zmienić jego status na “oczekuje na płatność”. Następnie należy kliknąć przycisk “Przelicz”. Przeliczenie zamówienia nie wystawi ponownie faktury, tylko zaktualizuje dane dotyczące kwot netto, brutto i podatku dla pozycji zamówienia.

Przeliczanie zamówienia sklep WooCommerce
Przeliczanie zamówienia sklep WooCommerce

Jeden grosz a przepisy podatkowe w Polsce

Prawo przewidziało takie sytuacje. Zawiera je przepis § 9 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wystawiania faktur.

Zgodnie z tym przepisem na fakturze obowiązkowo musi pojawić się kwota podatku liczona od sumy wartości netto, czyli w powyższym przykładzie kwota VAT od kwoty netto 40,11 zł, a nie suma poszczególnych VAT z każdej pozycji osobno.

Jeżeli kwota VAT liczona od całkowitej kwoty netto jest prawidłowa, to występowanie różnicy jednego grosza na fakturze (lub wyższej różnicy) – związanej z podsumowaniem poszczególnych pozycji, nie skutkuje wadliwością faktury.

Nie jestem jednak ekspertem od księgowości, dlatego powyższy zapis skonsultujcie ze swoją księgową/księgowym. Warto bowiem sprawdzić, czy w Waszym przypadku będzie miał zastosowanie.

Różnica jednego grosza na fakturach w WooCommerce

Zapraszam Was do sprawdzenia wszystkich wtyczek księgowych oraz wystawiania faktur dla zamówień WooCommerce w naszym Demo. Znajdziecie tam integracje z największymi serwisami księgowymi np. Fakturownią czy wFirmą oraz Faktury WooCommerce. Możecie też przetestować różne ustawienia cen w środowisku testowym przed ich wyborem dla sklepu 🙂.

Można też przetestować Faktury WooCommerce PRO i dodatki do wtyczki w dedykowanym demo.


Jeżeli nie wiecie jaka wtyczka będzie odpowiednia, koniecznie przeczytajcie artykuł Przemka. Dzięki tabeli, która zawiera porównanie funkcjonalności wtyczek, łatwo wybierzecie rozwiązanie idealne dla Waszego sklepu WooCommerce.

Najlepsze wtyczki i usługi dla WooCommerce

Jeśli myślicie o założeniu lub rozwoju sklepu internetowego opartego na WordPress i WooCommerce, poniżej kilka pomocnych wpisów 🙂.

Najlepsze wtyczki dla WordPress i WooCommerce →

Usługi dla WordPress i WooCommerce →

Zobacz inne artykuły

Dołącz do ponad 10 000 czytelników

Poradniki WooCommerce i nowości –
wprost na Twój e-mail.

Preferencje plików cookies

Inne

Inne niekategoryzowane pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.