WP Desk Care - zadbaj o swój biznes online!

Sprawdzona opieka techniczna dla Twojego sklepu.

Ponowienia płatności dla subskrypcji

Ponowienia płatności dla subskrypcji

Sprzedaż online nie musi opierać się tylko na produktach. Model subskrypcyjny pozwala na stabilne i cykliczne płatności. We wpisie dowiesz się, jak założyć sklep online na WordPress i WooCommerce i jak dodać w nim subskrypcje. Co więcej, zobaczysz, jak ustawić automatyczne ponowienia płatności i powiadomienia mailowe.

Spis treści

Czym są subskrypcje i płatności cykliczne?

Jeśli myślisz, że jednorazowe płatności są lepsze i niepotrzebne Ci dodatkowe faktury co miesiąc, ten wpis nie jest dla Ciebie 🙂.

Abonament na telefon, dostęp do gier, wynajem czy prenumerata – to przykłady subskrypcji z płatnościami cyklicznymi.

Czym są subskrypcje?

Subskrypcja to model sprzedaży z regularnymi płatnościami za produkty np. gry, samochód, naukę, jedzenie itp.

Dlaczego w ogóle zastanawiać się nad subskrypcjami? Abonament w sklepie może okazać się sposobem na zwiększenie przychodów, ponieważ niższe płatności np. miesięczne mogą zachęcić niższą kwotą niż jednorazowe płatności. Tak działają np. szkoły językowe z płatnościami kwartalnymi. W takim przypadku cała kwota do zapłaty jest rozbita na mniejsze.

Właściciele sklepów mogą zastanowić się, czy niektóre produkty nie mogłyby być sprzedawane w modelu subskrypcji. Możliwe też, że bez dodatkowych produktów można zbudować jakiś nowy abonament lub pomoc techniczną w modelu płatności miesięcznych lub tygodniowych.

Dlaczego płatności cykliczne?

Pozyskanie klientów dzięki niższej cenie subskrypcji (w pierwszej fazie w porównaniu do jednorazowej płatności) pozwoli na zbudowanie lepszej i długotrwałej relacji. Także przez dodatkowe możliwości subskrypcji (ulepszenie pakietu, kody rabatowe, mailing, cykliczne wiadomości), które mogą pomóc w kontynuowaniu subskrypcji. To z kolei zwiększa szansę na uzyskanie stabilności płatności i zwiększenia przychodu.

Jednorazowe płatności mają swoje słaby strony. Subskrypcje mogą pomóc:

  • podnieść wskaźnik utrzymania klientów i zaufanie do sklepu
  • zaoferować dodatkowe produkty lub ulepszenie subskrypcji
  • zautomatyzować fakturowanie
  • utrzymać stabilność finansową w okresach mniejszej sprzedaży
  • zbudować lepszą komunikację i user experience
  • przetestować różne pakiety produktów, częstotliwość płatności cyklicznych, opłaty początkowe lub darmowy tydzień subskrypcji
  • dostosować ofertę na podstawie danych i opinii zwrotnych
  • osiągać wyższe przychody bez wprowadzania innych produktów

Jak widzisz, dodanie modelu subskrypcji ma zalety, a wdrożenie z reguły nie wymaga znacznych nakładów finansowych.

Jak dodać subskrypcje w WooCommerce (za darmo)?

Jeśli posiadasz już WordPress’a na serwerze, przejdź do trzeciego kroku. Jeżeli masz już funkcjonujący sklep na WordPress i WooCommerce, przejdź do piątego kroku.

Jak zmienić stronę w platformę o subskrypcji?

  1. Domena i hosting

    Zazwyczaj obie rzeczy można kupić u jednego dostawcy hostingu. Są konieczne do instalacji WordPress i budowy strony internetowej online. Strona sprzedająca abonamenty powinna posiadać SSL oraz standardowe elementy ecommerce (np. produkty, koszyk, formularz zamówienia, fakturowanie itd.).

    Podstawowy hosting może wystarczyć na start. Natomiast jeśli planujesz rozwój, sprawdź, czy dana firma oferuje opcję rozbudowy i lepsze parametry serwera. Dlaczego? W przypadku znacznego ruchu przychodzącego i dodatkowych zamówień możesz napotkać na kłopoty ze stabilnością i brakiem pamięci.

  2. WordPress

    WordPress to najbardziej popularny system do zarządzania treścią strony internetowej (CMS). Można go używać jako bazę dla bloga, strony firmowej, wiadomości lub sklepu internetowego. Instalacja jest często możliwa bezpośrednio z panelu hostingu.

    Możesz też pobrać i zainstalować WordPress na serwerze, aby skonfigurować środowisko. Więcej o procesie instalacji i samym WordPress (po angielsku).

  3. WooCommerce

    Dodawanie nowych funkcjonalności w WordPress jest możliwe z dodatkami (wtyczkami). Podobnie jest dla elementów ecommerce. Tu najbardziej popularną wtyczką jest niewątpliwie WooCommerce zawierający opcje dla sklepu online na WordPress.

    Instalacja i aktywacja WooCommerce jest prosta (są też podpowiedzi co do ustawień przy aktywacji).

  4. Dodawanie produktów

    Trudno zbudować sklep internetowy bez produktów. WooCommerce pozwala na wybór z czterech typów produktu, choć najpopularniejszym jest produkt prosty. Samo dodanie produktu jest już oczywiste: nazwa, opis, cena, obrazek, atrybuty itp. Wszystko na jednym ekranie edycji produktu:

    Produkt prosty w WooCommerce

    Po dodaniu produktów możliwe będzie przetestowanie zamówień.

    Funkcjonalności obecne w WooCommerce można oczywiście rozbudować z dodatkowymi wtyczkami.

  5. Flexible Subscriptions

    Jedną z darmowych wtyczek WP Desk jest Flexible Subscriptions, rozszerzenia pozwalającego dodawać produkty-subskrypcje.

    Subskrypcja WooCommerce

    Wtyczka ma także możliwość wyboru typu subskrypcji (prostej lub z wariantami).

    Subskrypcja prosta i z wariantami

  6. Ustawienia wtyczki

    Na początku podstawowe wtyczki zmieniające tekst na przycisku dodania do koszyka.

    Ustawienia Flexible Subscriptions

  7. Dodawanie subskrypcji

    Następnie, można dodać produkt-subskrypcję uzupełniając konieczne informacje, np. cenę, opis, opłatę początkową, częstotliwość opłat itd.

    Subskrypcja może też posiadać wysyłkę, darmowy czas na test, ustawienia płatności cyklicznych czy atrybuty.

    Ustawienia subskrypcji w WooCommerce

    Wtyczkę i opis funkcjonalności Flexible Subscriptions możesz znaleźć w repozytorium WordPress.
  8. Płatności cykliczne

    Flexible Subscriptions pozwala na powtarzające się automatyczne płatności (według ustawień), ale wspiera także płatności klasycznymi metodami np. przelewem lub płatnością przy odbiorze. Dostępne metody zależą od ustawień w WooCommerce → Ustawienia → Płatności.

    Flexible Subscriptions - Ponowienia Płatności - ustawienia
    Ustawienia wtyczki dla ponowień płatności

    Subskrypcje generują cykliczne zamówienia WooCommerce. Wtyczka użyje wybranej metody płatności przy kolejnej płatności. Jeśli kupujący wybrał płatność cykliczną, np. kartą kredytową, kolejne płatności zostaną pobrane automatycznie. Oczywiście do czasu zakończenia lub anulowania subskrypcji.

  9. Dopasowanie emaili

    Flexible Subscriptions korzystając z zamówień WooCommerce wykorzystuje także wbudowane wiadomości według statusu zamówienia.

    Szablony email WooCommerce można dopasować z PHP i HTML.

    Dodatkowe wiadomości email i dopasowanie treści jest też możliwe z ShopMagic – darmową wtyczką do automatyzacji emaili w WordPress i WooCommerce. Przykładowo dla zamówień zawierających produkt-subskrypcję.

    Oczywiście ważne będzie przetestowanie wiadomości i płatności cyklicznych dla subskrypcji.

Opcje płatności cyklicznych

Pobieranie płatności co miesiąc to większa stabilność dla firmy. Domyślne metody płatności oznaczają wyższe prawdopodobieństwo porzucenia subskrypcji. Jak zmniejszyć liczbę anulowanych lub nieopłaconych subskrypcji? Można przykładowo:

  • włączyć (lub wymagać) automatycznej płatności cyklicznej włączając odpowiednią bramkę/ metodę płatności w WooCommerce
  • zmienić ilość płatności (dziennie, tygodniowo, miesięcznie, rocznie) i znaleźć właściwą cenę
    Subscriptions - settings for recurring payments

Jak widzisz, wtyczka Flexible Subscriptions pozwala na dopasowanie płatności cyklicznych.

Automatyczne ponowienia płatności

Liczba płatności i bramka płatności wystarczą na początku. Niemniej bez względu na ustawienia część subskrypcji zostanie utraconych. Dlaczego?

Powodów może być wiele. Wygasła karta, chwilowa przerwa u operatora płatności, przeoczenie terminu płatności lub inny problem na serwerze.

Jest jednak sposób na zmniejszenie liczby porzuconych subskrypcji z dodatkiem do wtyczki Flexible Subscriptions.

Flexible Subscriptions - Ponowienia Płatności 99  (121,77  z VAT)

Dodatek do darmowej wtyczki Flexible Subscriptions. Pozwala ustawić automatyczne próby pobrania płatności za subskrypcje a także wysyłać powiadomienia.

Dodaj do koszyka lub Zobacz szczegóły
Ponad 251 744 klientów WP Desk
Ostatnia aktualizacja: 1970-01-01

Rozszerzenie pozwala na automatyczne ponowienia prób płatności według ustawień.

Ponowienia płatności i powiadomienia
Wybór momentu ponowienia płatności i powiadomień

A także wysyłania powiadomień dotyczących prób płatności.

Szablony emaili dla ponowień płatności
Szablony emaili dla ponowień płatności

Oczywiście takie wiadomości email można dopasować.

Szablon wiadomości email przy próbie płatności subskrypcji
Szablon wiadomości email

Jest też możliwość dodania nowych szablonów emaili dla użytkowników lub admina, a później wybrać je dla określonej próby/prób płatności.

Jak dodać taki nowy szablon email? Można skopiować istniejący szablon wiadomości do folderu motywu, edytować go, zmienić jego nazwę i zapisać jako nowy plik. Wtyczka rozpozna dodatkowy szablon w ustawieniach automatyzacji.

Dodatkowy szablon email dla powiadomień we Flexible Subscriptions - Ponowienia Płatności

Cykliczna wysyłka – zaawansowane możliwości subskrypcji

Na koniec, subskrypcje to nie tylko płatności. Flexible Subscriptions posiada także dodatek do niezależnego ustawienia innej cykliczności dla wysyłki produktów w ramach subskrypcji opłacanej np. co rok.

Flexible Subscriptions - Cykliczna Wysyłka - widok klienta
Flexible Subscriptions – Cykliczna Wysyłka – widok klienta

Subskrypcje i płatności cykliczne – podsumowanie

W artykule było o modelu subskrypcyjnym w ecommerce. Oraz jak dodać takie subskrypcje w sklepie opartym na WordPress i WooCommerce.

Jeśli interesują Cię pokazane rozwiązania, możesz pobrać darmową wtyczkę Flexible Subscriptions lub sprawdzić subskrypcje w darmowym demo.

Pobierz Flexible Subscriptions →

Możesz też sprawdzić dodatek do ponowień płatności dla subskrypcji (z powiadomieniami mailowymi).

Flexible Subscriptions - Ponowienia Płatności 99  (121,77  z VAT)

Dodatek do darmowej wtyczki Flexible Subscriptions. Pozwala ustawić automatyczne próby pobrania płatności za subskrypcje a także wysyłać powiadomienia.

Dodaj do koszyka lub Zobacz szczegóły
Ponad 251 744 klientów WP Desk
Ostatnia aktualizacja: 1970-01-01

Zobacz inne artykuły

Dołącz do ponad 10 000 czytelników

Poradniki WooCommerce i nowości –
wprost na Twój e-mail.

Preferencje plików cookies

Inne

Inne niekategoryzowane pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.