W poniższym artykule znajduje się case study promocji, jaką organizowaliśmy w ramach WordCamp Łódź 2019. Na początku wpisu znajdziecie opis celów, jakie postawiliśmy sobie przed promocją. Kolejno, informację o tym czy i jak udało się je zrealizować. Na końcu opisaliśmy drogę planowania i realizacji naszej promocji. Jeżeli jesteście ciekawi, to zapraszam do lektury!
Case study promocji na WordCamp Łódź 2019 – pomysł
Wiedzieliśmy, że promocję na WordCampie chcemy zrobić inaczej niż dotychczas. Uznaliśmy, że samo wręczanie gadżetów w postaci kubków czy długopisów nie jest satysfakcjonujące oraz miarodajne, ponieważ poza obecnością i utrwaleniem świadomości marki, taka promocja nie przysparza innych korzyści. Postanowiliśmy podejść do promocji na chłodno i zastanowić się co chcemy osiągnąć.
Najważniejsze cele jakie postawiliśmy sobie przed promocją to między innymi:
- Informowanie i promocja naszego nowego projektu – Marketplace WP Desk.
- Zbieranie danych o zasięgach promocji – ilości osób oraz informacji o tym do kogo reklama dotarła. Uznaliśmy, że najważniejsze są dla nas dane o zawodzie i doświadczeniu.
- Możliwość kontaktu z uczestnikami promocji po WordCampie – zwłaszcza w kontekście Marketplace.
Pomysł konkursu
Po określeniu celów, przyszedł czas na wymyślenie rozwiązania, które nas do nich przybliży. Dosyć szybko wpadliśmy na pomysł konkursu i trzymaliśmy się go z trzech powodów. Po pierwsze, wydawał się atrakcyjny dla uczestników konferencji. Po drugie, w łatwy sposób mogliśmy przenieść go do rzeczywistości wirtualnej i ułatwić sobie zbieranie danych o uczestnikach. A po trzecie, nie chcieliśmy wymyślać koła na nowo, a konkurs wydawał się nam prosty w realizacji.
Koncepcji i wątpliwości dotyczących przeprowadzenia konkursu mieliśmy co najmniej kilka…
Jedną z nich było zorganizowanie wydarzenia w sali warsztatowej. Fajnie byłoby spotkać się ze wszystkimi na raz i zrobić show. Uczestnikom pewnie by się to spodobało, a nam jeszcze bardziej! Odrzuciliśmy jednak ten pomysł, ponieważ wyraźnie podwyższał próg wejścia w promocję. Uczestnicy konkursu musieliby się stawić w określonym czasie i miejscu, co wpłynęłoby na zasięgi promocji.
Inną wątpliwość wzbudzały w nas same nagrody. Jak wiecie, nawet długopisy kupowane dla kilkuset osób mogą okazać się drogie, wiec należało dokładnie przemyśleć koncepcję. Pomysłów było wiele: notatniki dedykowane projektantom, powerbanki, zaślepki na kamery czy smartwatch, to tylko niektóre z nich. Zdecydowaliśmy się na – moim zdaniem – najlepszy z możliwych pomysłów. Postanowiliśmy wzbudzać zainteresowanie aż dwoma nagrodami. Za sam udział w konkursie dziękowaliśmy książką „WordPress, E-Commerce, Biznes”, którą wydaliśmy w Grupie Inspire Labs. Dla zwycięzcy konkursu zaś, przygotowaliśmy nagrodę w postaci drona i okularów VR za około 1000 zł, więc było o co powalczyć.
Scenariusz konkursu
Kluczowe w realizacji konkursu było ustalenie z organizatorami ogłoszenia konkursu na początku konferencji – dzięki za to Ekipo WCŁ2019!
Na początku, zainteresowana osoba podchodziła do naszego stoiska, na którym dostawała informacje o zasadach konkursu (z małymi podpowiedziami ;)), a także wizytówkę z kodem QR prowadzącym do formularza konkursu. Ponadto na uczestnika czekało sudoku dla rozrywki pomiędzy prelekcjami. :)
Kod QR prowadził do strony z pierwszym formularzem, w którym prosiliśmy o podanie swoich danych, wyrażenie zgód. Ponadto, zadawaliśmy tam również kilka pytań, które profilowały uczestnika. Po wypełnieniu formularza, uczestnik mógł do nas podejść i odebrać książkę WordPress, E-Commerce, Biznes.
Jednocześnie, na ekranie urządzenia pojawiało się podziękowanie oraz link do formularza konkursu, w którym do wygrania był dron. Tutaj zaczynała się zabawa. :)
Formularz konkursowy zawierał cztery pytania o Marketplace. Pytania oraz ich predefiniowane odpowiedzi były wyświetlane w losowej kolejności, co miało utrudnić grupowe rozwiązywanie konkursu. Było to kluczowe ze względu na zasady, ponieważ wygrywała osoba, która w jak najkrótszym czasie odpowiedziała na postawione pytania.
Odpowiedzi wysłane przez uczestników konkursu zapisywały się razem z czasem potrzebnym na ich udzielenie. Oba formularze konkursowe były stworzone we wtyczce Gravity Forms.
Wynik konkursu oraz jego zwycięzców ogłosiliśmy na zakończeniu WordCamp 2019.
Czy udało nam się zrealizować założenia?
Rozmawiając o możliwych zasięgach promocji, optymistycznie liczyliśmy na 150 osób, które zdecydują się na udział. Jeśli uczestniczyłeś w konkursie i teraz to czytasz – dziękuję! Bez wątpienia to dzięki Tobie promocja przebiła nasze szacunki. :) Według danych organizatorów, na WordCampie w Łodzi pojawiło się ok. 400 osób (w liczbę wliczeni zostali wolontariusze), podczas gdy ogólna liczba osób jaka wzięła udział w naszej promocji to 162, czyli ok. 40% uczestników konferencji. Te osoby zostawiły nam swoje dane i wyraziły zgodę na kontakt po konferencji.
Wszystkie osoby. ze względu na specyfikę promocji, zostały poinformowane o projekcie Marketplace WP Desk.
Ty też dowiedz się czym jest Marketplace WP Desk!
Po WordCampie mamy stały kontakt z sześcioma deweloperami, którzy chcą sprzedawać swoje oprogramowanie za pośrednictwem Marketplace. Zgłoszenie do udziału w Marketplace, przesłało jeszcze więcej osób.
Całkiem nieźle, prawda?
Jak osiągnęliśmy sukces
Jeśli miałbym wskazać najważniejsze czynniki, które doprowadziły do sukcesu promocji, to byłyby to przede wszystkim:
- Fajne nagrody. Zwłaszcza książka, ze względu na swoją wartość merytoryczną i jest z pewnością dobrze wydana.
- Niski próg wejścia w promocję i brak “wąskich gardeł” w konkursie. Staraliśmy się uprościć konkurs możliwie najbardziej, ponieważ chcieliśmy, aby uczestnicy nie mieli w jego przebiegu z pewnością żadnych problemów.
- Promocja samego konkursu na konferencji.
Mam nadzieję, że te case study promocji jaką zorganizowaliśmy na WordCampie Ci się spodobało. Daj proszę znać w komentarzu, jeżeli masz pytania lub uwagi. Czekam na Twój feedback! :)