Dlaczego WooCommerce? W świecie rozwiązań e-commerce trwają nieustanne spory nad wyższością jednych rozwiązań na drugimi. Starzy wyjadacze często są przekonani do rozwiązań do których od lat są przyzwyczajeni, nie zważając na to że mogą one być już zwyczajnie przestarzałe i niedostosowane do dzisiejszych realiów. Ale lepsze zawsze było wrogiem dobrego. Nie będę w tym miejscu pochylał się nad innymi platformami do handlu w internecie, artykuł będzie poświęcony naszemu ulubionemu WooCommerce!
Sam wielokrotnie byłem świadkiem sytuacji, kiedy to zatwardziały web developer kategorycznie odradzał każdemu kogo spotkał na swojej drodze używanie WordPressa do budowania systemu sprzedaży. Wszyscy znamy te argumenty: “WordPress jest tylko do blogów!”, “Mamy sprawdzone rozwiązania, nie potrzebujemy żadnych nowych gadżetów”.
Jeśli zastanawiacie się po jaką platformę sięgnąć przy budowaniu sklepu internetowego, postaram się pomóc rozwiać wasze wątpliwości i zachęcić do najbardziej wszechstronnego, zwinnego i prostego rozwiązania, jakim jest WooCommerce.
1. Prostota
O łatwości konfiguracji zarówno WordPressa, jak i WooCommerce, krążą już legendy. Sam WordPress od pierwszych miesięcy swojego istnienia był kojarzony ze słynną pięciominutową instalacją. Twórcy WooCommerce poszli podobną drogą. Łączy się to też z całą filozofią WordPressa, która stawia na prostotę, przejrzystość i łatwość konfiguracji.
Aby nie być gołosłownym, pokażę na przykładzie jak wygląda błyskawiczna konfiguracja sklepu opartego o WooCommerce. Po instalacji wtyczki WooCommerce otrzymujemy możliwość skorzystania z wygodnego kreatora konfiguracji:
Dosłownie w kilku krokach skonfigurujemy nowy sklep – wraz z metodami płatności i sposobami wysyłki! Niesamowite, prawda? Oczywiście mamy później możliwość wygodnej edycji bardziej szczegółowych opcji, ale o tym możecie poczytać w innych naszych wpisach na blogu WooCommerce.pl, np.: Wysyłka WooCommerce, Podatki WooCommerce. Wszystko odbywa się w sposób przejrzysty i wygodny. Co bardzo ważne, nie trzeba mieć żadnych umiejętności programistycznych. Każdą z opcji można komfortowo skonfigurować za pomocą myszki.
2. Open source
Komercyjne rozwiązania e-commerce potrafią być naprawdę drogie. Niezależnie czy mamy do czynienia z opłatą abonamentową, czy kwotą do zapłaty przy zakupie platformy do handlu w internecie, musimy ponieść koszta. A jak wiadomo, na początku swojej drogi sprzedawcy, kiedy musimy zatowarować sklep i ponieść wszystkie koszta związane z uruchomieniem działalności, pieniądze są wyjątkowo ważne.
Zbawieniem dla świata korporacjonizmu i zamkniętego modelu sprzedaży oprogramowania z zakazem dekompilacji, jest ruch open source. Ruch otwartego kodu jest jedną z najlepszych rzeczy, które kiedykolwiek mogły się nam, użytkownikom, przydarzyć. Nie tylko otrzymujemy za darmo świetny produkt, który powstał przy współpracy tysięcy programistów. Oprócz tego, że dostajemy gotowe rozwiązania za darmo, otrzymujemy prawo do wglądu i edycji kodu źródłowego.
Sprawia to, że każdy kto ma na to ochotę, może zajrzeć pod maskę naszego sklepu i przystąpić do modyfikowania kodu według swojego widzimisię (zachęcam oczywiście, aby robić to z głową). Jeśli jeszcze nie mieliście okazji zapoznać się z ruchem open source, nadróbcie zaległości w Wikipedii.
3. Elastyczność
Sklep oparty o WooCommerce to tak naprawdę cała witryna stworzona w oparciu o WordPressa. Do zalet używania WordPressa nie muszę chyba nikogo przekonywać: tysiące dobrej jakości wtyczek poszerzają jego możliwości. Otrzymujemy dostęp do całej gamy profesjonalnych rozwiązań, które mogą uczynić z naszej platformy sprzedaży kombajn – który oprócz możliwości utworzenia strony internetowej i bloga pozwalają dowolnie (i w prosty sposób!) modyfikować funkcjonalność systemu.
Integracja z Facebookiem – nie ma sprawy, to zajmie około trzech minut. Cachowanie? Luz, wystarczy że skorzystamy z jednej z najpopularniejszych wtyczek i nawet najsilniejsza fala ruchu na stronie nie jest nam straszna. Funkcjonalne formularze – żaden problem, wdrożenie tego rozwiązania zajmie też około kilku minut. Możliwości są właściwie nieograniczone. Wciąż wiele osób nie docenia jak potężnym narzędziem jest WordPress. Łatwość wdrażania nowych integracji i platform jest nie do przecenienia.
Ogromna baza motywów, zarówno tych darmowych jak i płatnych – często tworzonych przez koderów z najwyższej półki, daje możliwość szybkiej i wygodnej edycji wyglądu strony według indywidualnych potrzeb. Wtyczki do WooCommerce pozwalają uczynić ze sklepu naprawdę potężne narzędzie, zintegrowane z systemami płatności, wysyłki czy obsługi księgowej. Na polskim gruncie zawsze były z tym problemy – rozwiązania były przestarzałe, niekompatybilne, a wdrożenie trudne i wymagające.
Zespół WP Desk podjął misję, która polega na tworzeniu funkcjonalnych, prostych do wdrożenia rozwiązań umożliwiających integrację WooCommerce z najpopularniejszymi graczami na polskim rynku. Przy pomocy wtyczek WP Desk z łatwością wprowadzicie do swojego sklepu obsługę najpopularniejszych w Polsce bramek płatności: PayU, Dotpay, Przelewy24, czy Tpay. Wprowadzenie jednego z tych rozwiązań do twojego sklepu jest szybkie i intuicyjne, a klientom pozwala na błyskawiczną finalizację zakupów.
Wiemy też jak ważna jest obsługa wysyłek, dlatego zdecydowaliśmy się stworzyć wtyczki poszerzające możliwości WooCommerce o integrację z największymi na rynku spedytorami: DHL, Poczta Polska, Paczkomaty inPost, czy najmłodszą z nich – Paczką w Ruchu. Mamy w ofercie również integrację z pośrednikiem kurierskim – firmą Furgonetka.pl. Kiedy twój klient złoży zamówienie, centralny system spedycyjny otrzymuje informację o przesyłce i w zależności od przyjętej konfiguracji, wysyła kuriera po odbiór paczki, lub oczekuje w punkcie aż dostarczysz mu przesyłkę. Wszystko następuje w sposób zautomatyzowany i bezobsługowy, tak byś mógł skupić się na prowadzeniu swojego biznesu. Wspaniale.
Zapoznaj się z naszą ofertą wtyczek wysyłkowych.
4. Znakomity pod kątem SEO
Wszyscy wiemy jaką siłę w dzisiejszym internecie ma pozycjonowanie. Świat został zdominowany przez wyniki wyszukiwania. Powszechnie pokutuje przekonanie, że jeśli nie ma cię na pierwszej stronie wyników wyszukiwarki – nie istniejesz w internecie. Postrzeganie twojego sklepu przez potencjalnych klientów zaczyna się od tego, jak będzie wyglądał w wynikach wyszukiwania.
WordPress od lat jest znany z tego, że bardzo dobrze radzi sobie z SEO. Już na etapie tworzenia rdzenia systemu, programiści zaplanowali jego świetne właściwości widoczności dla wyszukiwarek. Nie jest tajemnicą, że osobom niezaznajomionym z technikami pozycjonowania poleca się WordPressa, dlatego że wiele funkcji SEO jest w niego wbudowanych domyślnie.
Podobnym tropem poszli twórcy WooCommerce – po co tworzyć sklep, a następnie spędzać długie dni nad walką o widoczność w wyszukiwarce, skoro większość funkcjonalności SEO można zaimplementować natywnie? Dlatego WooCommerce sam w sobie jest świetną platformą do pozycjonowania: przyjazne adresy URL, zgodność z normami, “okruszki” (breadcrumbs), logiczna struktura strony… Można by wymieniać długo.
5. Bezpieczny
Ten punkt w zasadzie trochę łączy się z punktem drugim. Możliwość wglądu w kod źródłowy pozwala tysiącom specjalistów z całego świata na bieżąco analizować WooCommerce pod kątem nowych zagrożeń. Kiedy któryś z nich znajdzie lukę w zabezpieczeniach, zgłasza ten fakt zespołowi deweloperów, a ci błyskawicznie przygotowują aktualizacje bezpieczeństwa. Między innymi dlatego tak ważne jest regularne aktualizowanie WordPressa i WooCommerce. Mało tego – audyty kodu WooCommerce są przeprowadzane przez lidera w branży bezpieczeństwa aplikacji internetowych – Sucuri.
Ponadto, WooCommerce posiada gotowy, wbudowany moduł obsługujący protokół szyfrujący SSL. Jest to niezwykle ważne kiedy chcecie zapewnić swoim klientom bezpieczeństwo danych. W innych, konkurencyjnych w stosunku do WooCommerce platformach, wdrożenie protokołu szyfrowanego to może być prawdziwa droga przez mękę. W naszym przypadku wystarczy że zdobędziemy własny certyfikat SSL i skonfigurujemy WooCommerce:
6. Przyjazny dla użytkowników mobilnych
Ogromna część twoich potencjalnych klientów odwiedzi twój sklep za pomocą urządzenia mobilnego. Warto podczas tworzenia w oparciu o WooCommerce zadbać o dobrą prezencję twojej witryny na tablecie lub smartfonie. Na szczęście nie jest to żaden problem! Praktycznie 100% dostępnych na rynku motywów do WooCommerce jest stworzona w zgodzie ze standardem Responsive Web Design, co oznacza że strona będzie wyświetlać się poprawnie na każdym urządzeniu – od smartfona po telewizor i rzutnik.
Ponadto, zarówno WordPress (Android, iOS) jak i WooCommerce (Android aplikacja nieoficjalna, iOS) posiadają aplikacje na smartfony, ułatwiające zarządzanie systemem sprzedaży z daleka od biura.
7. Ogromna społeczność
Wokół WordPressa jest skupiona masa osób na całym świecie. Od lat rozwój tej platformy śledzi tyle oczu, że na pewno któryś z twoich znajomych stawiał kiedyś komuś WordPressa. Jestem pewien że każdy web developer miał już z nim do czynienia. Szalona popularność WordPressa i WooCommerce sprawiają, że fora dotyczące tej tematyki są żywe, a w całym internecie nie brakuje osób gotowych nieść pomoc początkującym. Z łatwością można tez znaleźć tysiące poradników, instrukcji i tutoriali. Zapraszamy do dołączenia do polskiego forum wsparcia WooCommerce na Facebooku!
8. Przyjazny dla deweloperów
Ten punkt wynika niejako ze wszystkich pozostałych. Przyjęta filozofia WooCommerce, jego wszechstronność i elastyczność zaowocowały tym, że na rynku jest niezwykle dużo osób zajmujących się nim zawodowo. Ogromna baza firm i freelancerów, którzy posiadają niezbędne umiejętności z pewnością ułatwi wam podjęcie decyzji o wyborze WooCommerce jako platformy pod wasz sklep internetowy. Doświadczeni specjaliści, których na rynku nie brakuje są w stanie wdrożyć i skonfigurować rozwiązania e-commerce. Jeśli podczas samodzielnej pracy nad sklepem pojawią się jakieś trudności, nie ma obawy że zostaniesz sam z problemem. Wiele osób jest gotowych ci pomóc.
9. Wszechstronność modelu sprzedaży
Sprzedawaj co tylko chcesz, jak tylko chcesz. Przykładowo: prowadzisz sklep z muzyką i chcesz oferować zarówno muzykę w formie cyfrowej jak i nośników CD? Nie ma najmniejszego problemu. Wystarczy że skorzystasz z wbudowanych typów produktów. Płyty CD niech będą produktami fizycznymi, a pliki do pobrania produktami wirtualnymi. Sklep oparty o WooCommerce może obsłużyć każdą branżę. Może nawet służyć jako POS! Możliwości są właściwie nieograniczone. Inne przykłady omawia Maciej Swoboda w swojej prezentacji, z której pochodzi poniższy slajd:
10. Rozwija go Automattic
Automattic to przedsiębiorstwo od lat rozwijające WordPressa, a na jego czele stoi twórca WordPressa – Matt Mullenweg, prawdziwy wizjoner świata internetowego, który od 14 lat rozwija WordPressa. To firma z misją. Jest gwarancją długiego wsparcia technicznego i ciągłego rozwoju platformy. Możecie być pewni, że tak popularny projekt jak WooCommerce, będąc pod skrzydłem takiej firmy jak Automattic, nigdy nie zostanie porzucony.
10 powyższych powodów to tylko wycinek tego co oferuje WooCommerce. Zapoznaj się z opiniami użytkowników, którzy na co dzień używają systemu WooCommerce. Po wypowiedziach ludzi którzy docenili potęgę tej platformy, najlepiej widać jak potężne możliwości połączone z bajecznie prostą obsługą oferuje WooCommerce.