Wielu właścicieli sklepów internetowych nie zauważa potencjału, jaki drzemie w dobrze przygotowanych opisach produktów. Oprócz tego, że są one ważnym elementem strategii SEO, to mogą przyczynić się do wzrostu sprzedaży. Sprawdź, jak pisać skuteczne teksty na strony produktowe.
Na wstępie zaznaczmy: Dobry opis produktu to taki, który pozwala użytkownikom wyobrazić sobie wygodę życia, której doświadczą, gdy dokonają jego zakupu.
Warto jeszcze wspomnieć, że wg Badań aż 20% nieudanych transakcji w e-handlu wynika z niejasnego, lub niepełnego opisu produktu. Taka liczba powinna być wystarczającą zachętą do poprawy jakości opisów produktów.
Zanim cokolwiek napiszesz…
Być może prowadzisz duży sklep internetowy w dropshippingu, integrujesz go z 5 hurtowniami i zastanawiasz się, jak stworzyć opisy produktów, gdy w Twoim magazynie jest ich kilka tysięcy. Dodatkowo zewsząd słyszysz, że opisy muszą być unikalne. Masz 2 wyjścia.
- Możesz skorzystać ze wsparcia zewnętrznej agencji zajmującej się tworzeniem treści (to oczywiście wiąże się z dodatkowymi kosztami);
- Możesz wybrać produkty, które cieszą się największym zainteresowaniem klientów i stworzyć wysokiej jakości teksty na strony tych właśnie produktów.
Drugie rozwiązanie będzie odpowiednie, jeśli nie dysponujesz wystarczającym budżetem marketingowym.
Sprawdź wtyczkę, która pozwoli Ci bezproblemowo zintegrować sklep nawet z 10 hurtowniami dropshippingowymi
Opis produktu tworzony z myślą o personie
Każde działanie marketingowe — również tworzenie opisów produktów do sklepu internetowego — powinno być prowadzone na podstawie przygotowanej wcześniej persony. Persona (nazywana też awatarem) to sylwetka idealnego klienta.
Dobrze przygotowany awatar pozwala tworzyć treści, które koncentrują się na problemach, pragnieniach i przeszkodach klienta. Gdy poznasz swoich odbiorców, będziesz w stanie tworzyć opisy, które wytworzą więź emocjonalną między klientem a Twoim produktem. W efekcie doprowadzi to do stanu, w którym użytkownik odwiedzający stronę Twojego sklepu, zacznie dostrzegać w Twoich produktach receptę na swoje bolączki.
Przy tworzeniu persony pomocne będzie wykorzystanie danych z Google Analytics na temat użytkowników odwiedzających stronę Twojego sklepu internetowego.
Warto też dokonać przeglądu mediów społecznościowych i forum, które mogą odwiedzać Twoi potencjalni klienci. Tam możesz ich bliżej poznać, a później na podstawie swoich przemyśleń stworzyć sylwetkę idealnego klienta. Wchodzenie na strony, gdzie komunikują się Twoi klienci, pomoże Ci też poznać ich styl komunikacji. O tym wspomnimy jeszcze niżej.
Research słów kluczowych
Pamiętaj, że wyszukiwarka Google to źródło cennego ruchu w sklepie internetowym. Nawet najlepiej napisany tekst na stronę produktu okaże się niewiele wart, jeśli nie zoptymalizujesz go pod kątem słów kluczowych.
Do researchu słów kluczowych możesz wykorzystać narzędzie, które pozwoli Ci zbadać, jakie słowa związane z Twoimi produktami wpisują użytkownicy w wyszukiwarce Google. Na rynku jest wiele — również bezpłatnych — narzędzi, które pozwolą Ci szczegółowo prześledzić dane dotyczące wpisywanych fraz kluczowych. Poniżej kilka z nich:
Używanie odpowiedniego tonu i stylu wypowiedzi
Ważnym punktem odpowiedzi na pytanie jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym, jest kwestia dostosowania stylu tekstów. Jeśli sprzedajesz togi dla prawników, styl Twoich tekstów będzie inny, niż w sytuacji, gdy oferujesz kosmetyki dla nastolatek.
Na szczęście już wiesz, jak duże znaczenie ma persona przy tworzeniu opisów produktów i z pewnością wykorzystasz ją, dostosowując styl Twoich tekstów do specyfiki swojej grupy odbiorców. Wizyty na stronach, gdzie udzielają się Twoi potencjalni klienci na pewno pomogą Ci w znalezieniu słów, które przemówią do wyobraźni klientów.
Postaraj się też, aby styl językowy opisów był spójny z całościowym stylem komunikacji firmy.
Dodatkowo pamiętaj o pewnej uniwersalnej zasadzie, która sprawdza się w każdej branży: zwracaj się zawsze bezpośrednio do swojego odbiorcy. Nawet jeśli Twoją grupą docelową są prezesi firm, bezpośrednie zwroty pozwolą zmniejszyć dystans między odbiorcą a Tobą jako sprzedawcą.
Pisanie o korzyściach — nie o cechach
Jeśli samodzielnie tworzysz teksty w swoim sklepie internetowym, pewnie używasz w odniesieniu do produktów takich słów, jak: Najlepszy, najbardziej wytrzymały, niezawodny, bezkonkurencyjny itd. Na pewno też wiesz, że każdy sprzedawca przedstawia właśnie w taki sposób oferowany przez siebie towar.
Czy sądzisz, że pisząc to samo, co setki innych właścicieli sklepów w Twojej branży, uda Ci się przemówić do wyobraźni potencjalnych klientów? Przekonać ich, że faktycznie Twój produkt zmieni ich życie na lepsze? Podejrzewam, że nie do końca. Na szczęście da się temu łatwo zapobiec.
Sugerujemy na podstawie znajomości persony, wypisać wszystkie potrzeby, problemy i pragnienia klienta i przypisać każde z nich do cechy produktu, która pozwoli zrealizować cele klienta.
Pamiętaj też, aby nie pisać na stronie o cechach Twojego produktu, bo klienta one nie obchodzą bezpośrednio. Zamiast tego pisz o korzyściach, jakich doświadczy, dokonując zakupów w Twoim sklepie.
Przykład I:
- Cecha produktu: Duży bagażnik samochodu
- Korzyść: Pakując auto na wakacje, nie będziesz musiał z niczego rezygnować. W bagażniku zostanie jeszcze miejsce na pamiątki.
Przykład II:
- Cecha produktu: Dobry zasięg routera
- Korzyść: Jeśli mieszkasz w willi, nadal będziesz mógł korzystać z internetu w każdym pomieszczeniu Twojego domu.
Formatowanie treści sprzyjające skanowaniu tekstu
Na pewno też Cię irytują strony, na których widzisz zniechęcającą do lektury ścianę tekstu. Internet nie jest książką. W sieci użytkownicy nie chcą czytać długich opisów. Na szczęście, nie oznacza to, że treść na Twojej stronie produktowej musi być krótka.
Możesz zadbać o właściwe rozmieszczenie treści, które stworzy poczucie przestrzeni na stronie produktu, bez konieczności skracania tekstu. Wystarczy stosować krótkie akapity, używać list wypunktowanych, jak również dodawać nagłówki. Oczywiście opis produktu nie jest artykułem, dlatego też nie należy przesadzać z ilością nagłówków.
Pamiętaj, aby treści na stronie produktowej były zgodne z zasadami SEO.
Społeczny dowód słuszności
Niezdecydowani klienci często szukają w otoczeniu jakiegoś sygnału, który utwierdzi ich w przekonaniu, że dany zakup jest słuszną decyzją. Ten mechanizm nazywany jest społecznym dowodem słuszności. Jedną ze skuteczniejszych metod, która wykorzystuje tę zasadę, jest dodanie opinii zadowolonych klientów na stronie.
Choć nie odnosi się to bezpośrednio do tworzenia treści, to jednak jest elementem warstwy tekstowej strony produktu. Jeśli już prowadzisz swój sklep na WooCommerce, idealnym rozwiązaniem będzie zaciągnięcie na stronę produktu opinii z popularnych stron służących do oceny zakupów.
Najlepiej w tym celu wykorzystać, którąś ze sprawdzonych wtyczek do WordPressa.
Zobaczysz, że opinie zadowolonych klientów są skutecznym sposobem na zachęcenie nowych klientów do zakupów w e-sklepie.
Storytelling w służbie handlu internetowego
Jedną z najskuteczniejszych metod oddziałujących na ludzki umysł jest wzbogacenie opisów elementami opowieści. Ludzki mózg lubi historie. Zresztą ten element przewija się od zarania dziejów we wszystkich kręgach kulturowych świata.
Elementy opowieści doskonale oddziałują na wyobraźnie klientów e-sklepów. Wykorzystanie opowieści będzie dla Ciebie pomocne, jeśli zastanawiasz się, jak stworzyć opis produktu.
Najłatwiej wprowadzić elementy storytellingu do opisów, jeśli Twój produkt powstał po to, by rozwiązać jakiś problem. Możesz zastosować prosty mechanizm budowania narracji zaproponowany przez Donalda Millera:
- Bohater boryka się z problemem;
- Spotyka przewodnika, który wskazuje mu rozwiązanie (w tym wypadku produkt);
- Bohater dzięki temu rozwiązaniu unika katastrofy i cieszy się z osiągnięcia sukcesu;
Jak stworzyć opis produktu: podsumowanie
Mamy nadzieję, że temat opisów produktów do sklepu internetowego nie ma przed Tobą już większych tajemnic. Jeśli używasz WordPressa i WooCommerce, musisz pamiętać o odpowiedniej optymalizacji treści pod kątem SEO w panelu Twojego sklepu. Możesz wykorzystać do tego celu którąś z wtyczek do pozycjonowania: Yoast SEO lub Rank Math.
Jeśli jednak nie używasz WooCommerce, a chcesz zmienić platformę, na której działa Twój sklep i szukasz rozwiązań, które usprawnią biznes e-commerce, zapraszamy do kontaktu.