W listopadzie 2023 roku Automattic wypuścił WooCommerce w wersji 8.3. Aktualizacja ta wprowadza istotne zmiany na stronach Koszyka i Zamówienia. Zapoznaj się ze szczegółami dotyczącymi tego, jak przygotowujemy nasze wtyczki wysyłkowe, aby pozostały kompatybilne z tymi zmianami.
Odnośnie do angielskich określeń i ich polskich odpowiedników
W tym artykule stosujemy istotne terminy z ich oryginalnymi angielskimi określeniami. Są one kluczowe do zrozumienia nadciągających zmian, ponieważ te nazwy używane są w oficjalnej dokumentacji, na forach oraz podczas kontaktów z developerami WooCommerce.
- Cart – w polskiej wersji przyjęto, że jest to Koszyk, czyli tymczasowa przestrzeń, w której trzymane są produkty przed finalizacją zamówienia.
- Checkout – w polskiej wersji, jest to Zamówienie, co może prowadzić do konfuzji, ponieważ Order również tłumaczone jest jako Zamówienie. Ten artykuł o stronie Zamówienia widocznej dla klienta, czyli etapie, gdzie finalizowane są zakupy.
- Shortcode – teoretycznie polskim tłumaczeniem jest słowo Skrót. Jednakże nie oddaje ono kontekstu. Shortcode to funkcja WordPressa używane do wykonywania dynamicznych interakcji z treścią, np. wyświetlanie galerii.
Co i dlaczego zmieni się w Koszyku (Cart) i Zamówieniu (Checkout) WooCommerce?
Oficjalny Woo Developer Hub napisał o nowych domyślnych ustawieniach dla sklepów WooCommerce. Zmiana ta wynika z trwającej integracji edytora Gutenberg z ekosystemem WordPress. Począwszy od wersji 8.3, dwie najważniejsze podstrony każdego sklepu internetowego, strona Koszyka (Cart) i strona Zamówienia (Checkout), nie są już kontrolowane za pomocą shortcodes. Zamiast tego będą to bloki Gutenberg.
Czym są bloki Koszyka (Cart) i Zamówienia (Checkout) WooCommerce?
Każdy element w edytorze Gutenberg nazywany jest blokiem. Zmiana wprowadzona w wersji 8.3 polega na tym, że funkcjonalność Koszyka (Cart) i Zamówienia (Checkout) można teraz łączyć z dowolnymi innymi blokami na stronie. Shortcodes są spuścizna poprzedniego edytora WordPress, podczas gdy bloki pozwalają na większą kontrolę nad projektem.
Dlaczego to staje się to domyślnym doświadczeniem zakupowym w WooCommerce?
Gutenberg powoli staje się domyślnym doświadczeniem całej witryny WordPress. Dlatego ta zmiana jest jednym z wielu etapów przekształcania sposobu działania i wyglądu Woo. Ważne jest, aby podkreślić, że dotyczy to wszystkich nowych użytkowników WooCommerce, którzy tworzą swoje sklepy od podstaw przy użyciu wersji 8.3 lub nowszej.
Co stanie się ze starymi stronami Koszyka (Cart) i Zamówienia (Checkout), które nie zostały utworzone za pomocą bloków Gutenberg?
Zgodnie z informacjami od deweloperów, obsługa shortcodes pozostanie częścią rdzenia WooCommerce. W związku z tym nie ma potrzeby ręcznego przełączania stron koszyka i kasy sklepu na bloki Gutenberg.
Wiedząc jednak, że wszystkie aktywne wtyczki powoli adaptują Gutenberga, lepiej jest zaplanować zmianę i zachować kontrolę nad doświadczeniem klientów. Jak zawsze zalecamy przetestowanie go w środowisku testowym, tj. w tzw. stagingu, przed zastosowaniem zmian w witrynie na żywo.
Jak Octolize (developer wtyczek wysyłkowych) przygotowuje się do tej zmiany?
Wiemy, że ta zmiana może mieć duży wpływ na wszystkich właścicieli sklepów Woo. Ponieważ wysyłka jest integralną i kluczową częścią doświadczenia zakupowego, staramy się temu zaradzić, aktualizując wszystkie nasze wtyczki. Z technicznego punktu widzenia bloki Gutenberg działają nieco inaczej niż poprzednie strony shortcode. Dlatego nasze pierwsze aktualizacje zapewniają, że wszystkie wtyczki wysyłkowe są wyświetlane i działają poprawnie w blokach. W naszych przyszłych wydaniach zajmiemy się kompatybilnością map dla wtyczek wyświetlających punkty odbioru. Ostatecznie planujemy zintegrować z blokami Gutenberg wszystkie funkcje, które były obecne na stronach Koszyka (Cart) i Zamówienia (Checkout).
Prowadzę sklep WooCommerce – co powinienem zrobić?
Zalecamy częste tworzenie kopii zapasowych witryny i korzystanie z najnowszych wersji WordPress, Woo i naszych wtyczek. Należy pamiętać, że ta nowa zmiana nie powinna mieć wpływu na obecną witrynę. Nawet jeśli tworzysz nowy sklep Woo przy użyciu wersji 8.3 lub nowszej, nadal możesz ręcznie ustawić strony Koszyka (Cart) i Zamówienia (Checkout) za pomocą shortcodes.
Jednakże bloki Gutenberg są stopniowo wprowadzane do wszystkich elementów WordPressa, dlatego lepiej przyzwyczaić się do ich funkcjonalności. Aby upewnić się, że nie wpłynie to na klientów Twojego sklepu, przetestuj je na stronie testowej tzw. staging. Wielu dostawców hostingu oferuje taką możliwość, a jeśli nie, można skorzystać z darmowej wtyczki WP Staging.
Zespół WP Desk pozostaje w gotowości
Ta znacząca zmiana w sposobie działania WooCommerce może mieć wpływ na wiele sklepów, a w szczególności na sposób wyświetlania i działania metod wysyłki na stronach Koszyka (Cart) i Zamówienia (Checkout). Nasz zespół jest tutaj, aby odpowiedzieć na wszelkie pytania związane z tą kwestią. Prosimy o pozostawienie komentarza poniżej lub wysłanie wiadomości e-mail za pośrednictwem naszego formularza kontaktowego.