Sprzedaż online nie musi opierać się tylko na produktach. Model subskrypcyjny pozwala na stabilne i cykliczne płatności. We wpisie dowiesz się, jak założyć sklep online na WordPress i WooCommerce i jak dodać w nim subskrypcje. Co więcej, zobaczysz, jak ustawić automatyczne ponowienia płatności i powiadomienia mailowe.
Spis treści
- Czym są subskrypcje i płatności cykliczne?
- Jak dodać subskrypcje w WooCommerce (za darmo)?
- Opcje płatności cyklicznych
- Automatyczne ponowienia płatności
- Cykliczna wysyłka – zaawansowane możliwości subskrypcji
Czym są subskrypcje i płatności cykliczne?
Jeśli myślisz, że jednorazowe płatności są lepsze i niepotrzebne Ci dodatkowe faktury co miesiąc, ten wpis nie jest dla Ciebie 🙂.
Abonament na telefon, dostęp do gier, wynajem czy prenumerata – to przykłady subskrypcji z płatnościami cyklicznymi.
Czym są subskrypcje?
Subskrypcja to model sprzedaży z regularnymi płatnościami za produkty np. gry, samochód, naukę, jedzenie itp.
Dlaczego w ogóle zastanawiać się nad subskrypcjami? Abonament w sklepie może okazać się sposobem na zwiększenie przychodów, ponieważ niższe płatności np. miesięczne mogą zachęcić niższą kwotą niż jednorazowe płatności. Tak działają np. szkoły językowe z płatnościami kwartalnymi. W takim przypadku cała kwota do zapłaty jest rozbita na mniejsze.
Właściciele sklepów mogą zastanowić się, czy niektóre produkty nie mogłyby być sprzedawane w modelu subskrypcji. Możliwe też, że bez dodatkowych produktów można zbudować jakiś nowy abonament lub pomoc techniczną w modelu płatności miesięcznych lub tygodniowych.
Dlaczego płatności cykliczne?
Pozyskanie klientów dzięki niższej cenie subskrypcji (w pierwszej fazie w porównaniu do jednorazowej płatności) pozwoli na zbudowanie lepszej i długotrwałej relacji. Także przez dodatkowe możliwości subskrypcji (ulepszenie pakietu, kody rabatowe, mailing, cykliczne wiadomości), które mogą pomóc w kontynuowaniu subskrypcji. To z kolei zwiększa szansę na uzyskanie stabilności płatności i zwiększenia przychodu.
Jednorazowe płatności mają swoje słaby strony. Subskrypcje mogą pomóc:
- podnieść wskaźnik utrzymania klientów i zaufanie do sklepu
- zaoferować dodatkowe produkty lub ulepszenie subskrypcji
- zautomatyzować fakturowanie
- utrzymać stabilność finansową w okresach mniejszej sprzedaży
- zbudować lepszą komunikację i user experience
- przetestować różne pakiety produktów, częstotliwość płatności cyklicznych, opłaty początkowe lub darmowy tydzień subskrypcji
- dostosować ofertę na podstawie danych i opinii zwrotnych
- osiągać wyższe przychody bez wprowadzania innych produktów
Jak widzisz, dodanie modelu subskrypcji ma zalety, a wdrożenie z reguły nie wymaga znacznych nakładów finansowych.
Jak dodać subskrypcje w WooCommerce (za darmo)?
Jeśli posiadasz już WordPress’a na serwerze, przejdź do trzeciego kroku. Jeżeli masz już funkcjonujący sklep na WordPress i WooCommerce, przejdź do piątego kroku.
Jak zmienić stronę w platformę o subskrypcji?
-
Domena i hosting
Zazwyczaj obie rzeczy można kupić u jednego dostawcy hostingu. Są konieczne do instalacji WordPress i budowy strony internetowej online. Strona sprzedająca abonamenty powinna posiadać SSL oraz standardowe elementy ecommerce (np. produkty, koszyk, formularz zamówienia, fakturowanie itd.).
Podstawowy hosting może wystarczyć na start. Natomiast jeśli planujesz rozwój, sprawdź, czy dana firma oferuje opcję rozbudowy i lepsze parametry serwera. Dlaczego? W przypadku znacznego ruchu przychodzącego i dodatkowych zamówień możesz napotkać na kłopoty ze stabilnością i brakiem pamięci.
-
WordPress
WordPress to najbardziej popularny system do zarządzania treścią strony internetowej (CMS). Można go używać jako bazę dla bloga, strony firmowej, wiadomości lub sklepu internetowego. Instalacja jest często możliwa bezpośrednio z panelu hostingu.
Możesz też pobrać i zainstalować WordPress na serwerze, aby skonfigurować środowisko. Więcej o procesie instalacji i samym WordPress (po angielsku).
-
WooCommerce
Dodawanie nowych funkcjonalności w WordPress jest możliwe z dodatkami (wtyczkami). Podobnie jest dla elementów ecommerce. Tu najbardziej popularną wtyczką jest niewątpliwie WooCommerce zawierający opcje dla sklepu online na WordPress.
Instalacja i aktywacja WooCommerce jest prosta (są też podpowiedzi co do ustawień przy aktywacji).
-
Dodawanie produktów
Trudno zbudować sklep internetowy bez produktów. WooCommerce pozwala na wybór z czterech typów produktu, choć najpopularniejszym jest produkt prosty. Samo dodanie produktu jest już oczywiste: nazwa, opis, cena, obrazek, atrybuty itp. Wszystko na jednym ekranie edycji produktu:
Po dodaniu produktów możliwe będzie przetestowanie zamówień.
Funkcjonalności obecne w WooCommerce można oczywiście rozbudować z dodatkowymi wtyczkami.
-
Flexible Subscriptions
Jedną z darmowych wtyczek WP Desk jest Flexible Subscriptions, rozszerzenia pozwalającego dodawać produkty-subskrypcje.
Wtyczka ma także możliwość wyboru typu subskrypcji (prostej lub z wariantami).
-
Ustawienia wtyczki
Na początku podstawowe wtyczki zmieniające tekst na przycisku dodania do koszyka.
-
Dodawanie subskrypcji
Następnie, można dodać produkt-subskrypcję uzupełniając konieczne informacje, np. cenę, opis, opłatę początkową, częstotliwość opłat itd.
Subskrypcja może też posiadać wysyłkę, darmowy czas na test, ustawienia płatności cyklicznych czy atrybuty.
Wtyczkę i opis funkcjonalności Flexible Subscriptions możesz znaleźć w repozytorium WordPress. -
Płatności cykliczne
Flexible Subscriptions pozwala na powtarzające się automatyczne płatności (według ustawień), ale wspiera także płatności klasycznymi metodami np. przelewem lub płatnością przy odbiorze. Dostępne metody zależą od ustawień w WooCommerce → Ustawienia → Płatności.
Subskrypcje generują cykliczne zamówienia WooCommerce. Wtyczka użyje wybranej metody płatności przy kolejnej płatności. Jeśli kupujący wybrał płatność cykliczną, np. kartą kredytową, kolejne płatności zostaną pobrane automatycznie. Oczywiście do czasu zakończenia lub anulowania subskrypcji.
-
Dopasowanie emaili
Flexible Subscriptions korzystając z zamówień WooCommerce wykorzystuje także wbudowane wiadomości według statusu zamówienia.
Szablony email WooCommerce można dopasować z PHP i HTML.
Dodatkowe wiadomości email i dopasowanie treści jest też możliwe z ShopMagic – darmową wtyczką do automatyzacji emaili w WordPress i WooCommerce. Przykładowo dla zamówień zawierających produkt-subskrypcję.Oczywiście ważne będzie przetestowanie wiadomości i płatności cyklicznych dla subskrypcji.
Opcje płatności cyklicznych
Pobieranie płatności co miesiąc to większa stabilność dla firmy. Domyślne metody płatności oznaczają wyższe prawdopodobieństwo porzucenia subskrypcji. Jak zmniejszyć liczbę anulowanych lub nieopłaconych subskrypcji? Można przykładowo:
- włączyć (lub wymagać) automatycznej płatności cyklicznej włączając odpowiednią bramkę/ metodę płatności w WooCommerce
- zmienić ilość płatności (dziennie, tygodniowo, miesięcznie, rocznie) i znaleźć właściwą cenę
Jak widzisz, wtyczka Flexible Subscriptions pozwala na dopasowanie płatności cyklicznych.
Automatyczne ponowienia płatności
Liczba płatności i bramka płatności wystarczą na początku. Niemniej bez względu na ustawienia część subskrypcji zostanie utraconych. Dlaczego?
Powodów może być wiele. Wygasła karta, chwilowa przerwa u operatora płatności, przeoczenie terminu płatności lub inny problem na serwerze.
Jest jednak sposób na zmniejszenie liczby porzuconych subskrypcji z dodatkiem do wtyczki Flexible Subscriptions.
Flexible Subscriptions - Ponowienia Płatności 99 zł (121,77 zł z VAT)
Dodatek do darmowej wtyczki Flexible Subscriptions. Pozwala ustawić automatyczne próby pobrania płatności za subskrypcje a także wysyłać powiadomienia.
Dodaj do koszyka lub Zobacz szczegółyRozszerzenie pozwala na automatyczne ponowienia prób płatności według ustawień.
A także wysyłania powiadomień dotyczących prób płatności.
Oczywiście takie wiadomości email można dopasować.
Jest też możliwość dodania nowych szablonów emaili dla użytkowników lub admina, a później wybrać je dla określonej próby/prób płatności.
Cykliczna wysyłka – zaawansowane możliwości subskrypcji
Na koniec, subskrypcje to nie tylko płatności. Flexible Subscriptions posiada także dodatek do niezależnego ustawienia innej cykliczności dla wysyłki produktów w ramach subskrypcji opłacanej np. co rok.
Subskrypcje i płatności cykliczne – podsumowanie
W artykule było o modelu subskrypcyjnym w ecommerce. Oraz jak dodać takie subskrypcje w sklepie opartym na WordPress i WooCommerce.
Jeśli interesują Cię pokazane rozwiązania, możesz pobrać darmową wtyczkę Flexible Subscriptions lub sprawdzić subskrypcje w darmowym demo.
Pobierz Flexible Subscriptions →
Możesz też sprawdzić dodatek do ponowień płatności dla subskrypcji (z powiadomieniami mailowymi).
Flexible Subscriptions - Ponowienia Płatności 99 zł (121,77 zł z VAT)
Dodatek do darmowej wtyczki Flexible Subscriptions. Pozwala ustawić automatyczne próby pobrania płatności za subskrypcje a także wysyłać powiadomienia.
Dodaj do koszyka lub Zobacz szczegóły