WP Desk Care - zadbaj o swój biznes online!

Sprawdzona opieka techniczna dla Twojego sklepu

Tworzenie landing page – jak to zrobić, by na tym zarobić?

Strony docelowe dla dużych sklepów e-commerce, jak i małych biznesów prywatnych zdobywają w Polsce coraz większą popularność. Nic dziwnego – dobry landing page może przynieść Ci naprawdę duży zysk. Jeśli chcesz, by Twoja strona docelowa była zyskowna, musisz wiedzieć, jak ją zbudować oraz co powinno się na niej znaleźć.

Ten artykuł został napisany na podstawie nagrania 26. odcinka WP Talks w którym wraz z Albertem rozmawialiśmy z Robertem Marczakiem specjalizującym się w optymalizacji i projektowaniu procesów lead generation.

Landing page – co to właściwie znaczy?

Ideę strony docelowej dość dobrze wyjaśnia tłumaczenie jej angielskiej nazwy. “Landing page” w dosłownej translacji oznacza „stronę do lądowania“. Co ma na tej stronie lądować? – Twoi Klienci.
Landing Page jest miejscem, do którego kierowani są Twoi potencjalni klienci po kliknięciu w reklamę czy też link. Na tej stronie realizowana jest zamierzona akcja marketingowa.

Po co tworzy się strony docelowe? Cel landing page

Każda strona docelowa ma osiągać jeden, jasno określony cel sprzedażowy lub marketingowy. Może być nim np. zakup produktu lub usługi, pobranie oprogramowania, generowanie leadów czy też zarejestrowanie się potencjalnego klienta na Twój webinar. Celem tworzenia landing page jest zaprojektowanie miejsca, które będzie dokładną odpowiedzią na potrzeby klienta, co przekłada się na znaczne zwiększenie konwersji.

O czym należy pamiętać przy tworzeniu stron docelowych?

Landing page powinien być spójny z Twoją reklamą

Strony docelowe powinny być logicznym rozszerzeniem Twoich reklam. Upewnij się, że użytkownik po wejściu na stronę nie musi szukać, czy aby na pewno dobrze „wylądował”. Po wejściu na stronę docelową potencjalny klient nie powinien zastanawiać się, co jest przedmiotem Twojej oferty. Landing page ma przede wszystkim sprzedawać, więc nie mydl oczu potencjalnych klientów. Już na pierwszym widoku przedstaw im cel strony.

Pisz językiem Twojego użytkownika

Dobry landing page powinien być także zaprojektowany pod profil Twojej grupy docelowej. Strona ma być przyjazna użytkownikowi – począwszy od tekstu, skończywszy na projekcie graficznym. Wiele poradników dotyczących tworzenia landing page skupia się także na języku korzyści. To prawda, perswazyjny język i podkreślanie korzyści wynikających ze skorzystania z oferty jest bardzo ważne. Jeszcze ważniejsze jest to, żeby strona była napisana językiem zrozumiałym dla klienta. Musisz dostosować język do potencjalnych klientów. Jeśli Twoja strona page landing dotyczy bardzo specjalistycznego produktu, to oczywiście pokaż swoją wiedzę i używaj odpowiedniego słownictwa, jednak jeżeli Twoim odbiorcą jest Typowy Kowalski, to nie sil się na imponujące słownictwo, gdyż popadniesz w pułapkę wiedzy eksperckiej. Twój klient wcale nie wpadnie w podziw Twojej wiedzy, lecz poczuje się niezrozumiany i dość szybko opuści stronę, a już na pewno nie będzie skłonny do skorzystania z oferty, której nie rozumie.

Przejrzystość treści strony docelowej ma wpływ na Twój współczynnik konwersji

Strony o prawidłowej budowie treści są znacznie chętniej czytane przez odbiorców. Odpowiedni nagłówek czy śródtytuły są kluczowe stworzenia czytelnej treści. Zwróć uwagę także na to, by poszczególne akapity nie były zbyt długie. Duża ilość treści w jednym akapicie zniechęca odwiedzających do przeczytania Twojej oferty. Musisz pamiętać, że lenistwo jest wpisane w naszą naturę i pozytywne nastawienie potencjalnego klienta do Twojego produktu lub usługi jest uzależnione także od tzw. łatwości poznawczej. Treść powinna być nie tylko napisana przystępnym językiem, lecz rozmieszczona tak, by klient nie musiał się wysilać podczas jej czytania. W myśl teorii Kahnemanna – każdy wysiłek umysłowy Twojego klienta podczas czytania oferty zmniejsza Twoją szansę na konwersję. Wysiłek umysłowy pobudza bowiem tzw. drugi system w naszym mózgu, który odpowiada m.in. za podejrzliwość, racjonalne myślenie oraz zmniejszenie zaufania odwiedzających.
(Daniel Kahneman, Thinking fast and slow, Straus and Grioux, New York: Farrar, 2011, strona 50)

Umieść w treści strony internetowej wszystkie najważniejsze informacje o produkcie

Ważne jest także to, by strona docelowa zawierała wszystkie najważniejsze informacje, które są niezbędne Twojemu klientowi do podjęcia decyzji zakupowej. Landing page musi nie tylko odpowiadać na potrzeby potencjalnego klienta, lecz także rozwiewać jego obawy dotyczące Twojego produktu. Podkreślić korzyści wynikające ze skorzystania z oferty, a także zwrócić uwagę na straty wynikające z jego braku.

Ile znaków powinna mieć strona docelowa?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż nie istnieje idealna długość landing page. Wszystko zależy od branży, w której funkcjonujesz. Nie istnieje żadna złota reguła, która jasno określałaby, ile znaków ma mieć content na stronie docelowej. W jednym przypadku zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie tworzenie krótszej treści, która będzie zwięźle opisywała wartości produktu lub usługi i będzie dawać konkretną odpowiedź na potrzeby klienta, a w innym razem najbardziej sprawdzą się dłuższe strony docelowe, które będą przekonywać potencjalnych klientów do tego, że ten produkt rzeczywiście jest im potrzebny, a jego zakup przyniesie im wymierne zyski. Musisz zastanowić się, z jakim typem klienta masz do czynienia i co lepiej wpłynie na Twoją konwersję sprzedaży.

TIP: Jak załadować więcej treści na landing page? 

Jeśli chcemy zmniejszyć rozmiar treści na stronie, dobrym sposobem jest dodanie FAQ’u na stronie. Pomoże Ci on profesjonalnie i czytelnie przedstawić korzyści produktów, czy też zawrzeć odpowiedni na najczęstsze pytania Twoich klientów.
Listy rozwijane są również odpowiednim narzędziem, jeśli nastawiamy się na ruch organiczny. Dobrze zaimplementowane FAQ’i mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania Google, co może wpłynąć na zwiększenie ruchu na stronie www.

Czy dobry landing page powinien być osobnym środowiskiem?

W Polsce landing pages często rozumiane są jako autonomiczne strony, w których skupiamy ruch z reklam czy linków. Takie strony www mają często oddzielny hosting czy adres. Jednak adres strony docelowej wcale nie musi być na oddzielnej domenie. Landing page może być także postawiony na subdomenie. Co więcej, Twoją ofertę produktową możemy traktować, jako stronę docelową. Najważniejsze, jest to, by projekt graficzny landing page’y był spójny z ich przeznaczeniem. Powinien on skupiać uwagę użytkownika na produkcie lub usłudze. Wszelkie funkcjonalności stron, takie jak menu górne powinny zniknąć. Powinny zostać najważniejsze elementy, które pozwolą użytkownikowi na sprawne zrozumienie oferty.

Kiedy warto stworzyć stronę docelową?

Większości ludzi kojarzy tworzenie stron docelowych z jednorazową kampanią marketingową, z której kierujemy ruch właśnie na landing page. Jednak dzięki odpowiedniej optymalizacji strony internetowej, Twoja strona docelowa może przynosić Ci zysk znacznie dłużej, gdyż będzie zbierać ruch z wyników organicznych. Możesz utrzymywać ruch na stronie docelowej nawet po zakończeniu kampanii marketingowych. Tworzenie landing page’y ma sens nie tylko, gdy planujemy jakieś zewnętrzne kampanie marketingowe. Taka strona docelowa może przydać się także w codziennym biznesie. Mając małą firmę usługową, możesz tworzyć każdą stronę ofertową, tak jakby była Twoją stroną docelową. W końcu każda strona ofertowa powinna realizować ściśle określony cel Twojego biznesu.

Jak stworzyć landing page samodzielnie?

Samodzielne tworzenie stron landing’owych jest możliwe. Obecnie w sieci znajdziemy wiele rozwiązań, które pozwalają tworzyć strony lądowania nawet użytkownikom bez wiedzy technicznej. Jeśli masz stronę internetową na WordPressie, możesz zbudować stronę lądowania za pomocą wtyczki. A jak możesz budować landingi, nie mając strony na WordPressie? Do tworzenia stron docelowych możesz użyć dedykowanych narzędzi, które są dostępne w Internecie.

Samodzielnie projektowanie landing page – przykłady pomocnych stron internetowych

Na rynku dostępnych jest mnóstwo narzędzi, dzięki którym stronę docelową może stworzyć nawet osoba, która nie ma pojęcia o programowaniu. Użytkownicy bez wiedzy technicznej do tworzenia stron docelowych najczęściej wybierają: Landingi.pl, Getresponse.pl, Unbounce.com, Leadpages.com lub Instapage.com.

Etapy projektowania stron landing pages

Zastanawiasz się, jak przystąpić do tworzenia skutecznych stron docelowych? Przede wszystkim powinieneś zacząć od odpowiedniej treści. Musisz znaleźć content writera, który napisze dla Ciebie pasujące do branży i klientów teksty. Możesz oczywiście spróbować wykonać tę część prac samodzielnie, jednak oferta napisana przez profesjonalistę będzie znacznie lepiej odbierana przez Twoich klientów. W pierwszej części prac projektowania landing page należy stworzyć zarys tekstowy. Zarys powinien przedstawiać proponowane nagłówki, śródtytuły oraz sugerowaną długość tekstu.

Na podstawie tych informacji możemy przejść do dalszego etapu, którym jest stworzenie odpowiedniej szaty graficznej przez profesjonalistę lub wybranie szablonu graficznego strony docelowej. Design na stronach docelowych powinien być dopasowany do potencjalnych klientów. Najlepiej w fazie wstępnej projektu landing page’y określić tzw. profil Buyer Persony, czyli profil grupy docelowej, do której kierujemy produkt lub usługę.

Kolejnym etapem tworzenia stron docelowych jest zadbanie o ich techniczną część. Bardzo ważna jest np. prędkość ładowania strony, która ma znaczący wpływ na pozycję Twojej strony w rankingu. Według ostatnich rekomendacji Google czas ładowania strony nie powinien przekraczać 5 sek. Pamiętaj, że każdy element graficzny będzie stronę docelową spowalniał, dlatego jej design powinien być raczej oszczędny.

Co powinno znaleźć się w treści na stronie docelowej?

Większość twórców landing page’y pamięta, że treść na stronie docelowej powinna być dostosowana do potrzeb klienta, lecz błędem jest skupianie się wyłącznie na korzyściach. Powinieneś także podkreślić straty, które będą wynikały z tego, że klient nie skorzysta z Twojej oferty. Strata dotyka użytkownika 2x bardziej niż możliwość zysku, dlatego właściwe opisanie strat wynikających z braku posiada produktu lub nieskorzystania z usługi, niemal dwukrotnie zwiększa Twoją szansę na sprzedaż. Sam pomyśl, co bardziej, by na Ciebie zadziałało przy opisie hulajnogi elektrycznej: “Dzięki tej hulajnodze zyskasz godzinę w ciągu dnia” czy też “Nie mając naszej hulajnogi, dziennie tracisz około godziny na dojazdy.“.

Inne ważne elementy tekstowe, które są pomijane na wielu stronach docelowych, są związane z rozwianiem obaw klienta. Przy projektowaniu tekstów na stronę docelową pamiętaj, by rozwiewać obawy, które użytkownicy Twojej strony będą najczęściej mieli do produktu lub usługi. Są one głównym czynnikiem, który zniechęca Twoich odbiorców do zakupu.

W ofercie stron docelowych nie powinno zabraknąć także “social proof“, czyli dowodu słuszności, który będzie potwierdzał jakość produktu lub usługi. Zadbaj o to, by w treści znalazły się opinie klientów lub “case study“, które będzie budować dobry wizerunek Twojej oferty. Dobrym “case study” mogą być na przykład badania dotyczące satysfakcji Twoich klientów.

Przycisk Call to action – niezbędne narzędzie strony docelowej

Przycisk CTA (call to action), czyli wezwanie do działania. Po jego kliknięciu użytkownik wypełnia cel strony lądowania, którym może być np. zapisanie się na listę mailingową czy zakup produktu czy usługi. Jest to bardzo istotny element landing page, gdyż ma duży wpływ na skuteczne konwersje. Umieszczenie przycisku “wezwanie do działania” powyżej linii zgięcia (600 pikseli od góry strony) może zwiększyć Twój poziom konwersji o 200%!
Przycisk Call to Action powinien pojawić się w tekście co najmniej 2 razy – na górze strony oraz na dole przy opisach korzyści. Przycisk CTA to jedno z ulubionych narzędzi marketingowych, każdego profesjonalisty. Znacząco pomaga w zachęceniu klienta do podjęcia odpowiednich działań, więc także pomaga osiągnąć cele biznesowe.

cal-to-action-wpdesk

Jak zwiększyć ruch na stronie landing page?

Jak wspomniałam wcześniej, kluczowe jest umiejętne określenie Buyer Persony, czyli profilu osobowościowego Twojej grupy docelowej. Zarówno design Twojej strony, jej treść, jak i reklama powinny być dopasowane do osób, do których skierowana jest Twoja oferta. W celu stworzenia perfekcyjnej reklamy dla Twoich odbiorców musisz “wejść w ich buty”. Zastanów się, jak wygląda ich dzień, kiedy mają czas na oglądanie produktów, jakie są ich potrzeby oraz jaki przedział finansowy ich interesuje. Na podstawie tych informacji jesteś w stanie stworzyć dobrą reklamę dopasowaną do klienta. Stworzenie perfekcyjnej reklamy jest dość trudne, lecz mogą Ci w tym pomóc m.in. testy A-B.
Jeśli natomiast Twój budżet jest ograniczony, wykorzystaj narzędzia social media. Możesz np. promować swój produkt za pomocą różnych grup Facebook’owych lub stworzyć kanał na YouTube, który pokaże Cię w roli prawdziwego eksperta.

Czytaj też: Najczęstsze błędy, które możesz popełnić przy tworzeniu landing page

Już teraz wiesz jak stworzyć landing page, który będzie sprzedawać. Pochwal się swoją stroną lądowania, umieszczając jej link w komentarzu :)

Zobacz inne artykuły

Dołącz do ponad 10 000 czytelników

Poradniki WooCommerce i nowości –
wprost na Twój e-mail.

Preferencje plików cookies

Inne

Inne niekategoryzowane pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.