WooCommerce 3.4 wprowadza wiele nowych funkcjonalności. Wiele z nich skupia się na RODO. Po przeczytaniu tego artykułu będziesz wiedział, jak korzystać z nowych funkcji WooCommerce RODO.
WooCommerce 3.4 zostało wydane 23 maja 2018 roku. Jako że nie ulega zmianie wersja WooCommerce (jak np. z 2.x do 3.x), zostaje zachowana pełna kompatybilność. Aktualizacja do nowej wersji nie powinna przynieść żadnych szkód. Oczywiście mimo wszystko zachęcamy do wykonania kopii zapasowej przed aktualizacją! Oprócz tego, warto skorzystać z naszego poradnika bezpiecznej aktualizacji WooCommerce.
Nie tylko WooCommerce 3.4 jest kompatybilny z poprzednimi wydaniami. Nasze wtyczki również są zgodne z nowym wydaniem WooCommerce. Gdyby po aktualizacji wystąpiły jednak u Was jakieś błędy, standardowo zapraszamy do kontaktu.
Nowe wydanie WooCommerce wprowadza 14 nowych funkcjonalności (połowa z nich dotyczy RODO). Oprócz tego aktualizacja zawiera liczne poprawki. Możesz podejrzeć pełną listę zmian w języku angielskim.
W tym artykule omówię zmiany w zakresie WooCommerce RODO oraz pokrótce opowiem o pozostałych nowościach.
Zmiany w zakresie RODO
RODO to akronim od Regulacji o Ochronie Danych Osobowych. Prawo to wchodzi w życie 25 maja 2018 roku. Ma ono na celu ujednolicenie i zwiększenie ochrony danych osobowych obywateli w Unii Europejskiej. Wprowadza między innymi możliwość wystąpienia do administratora naszych danych o ich usunięcie (prawo do bycia zapomnianym). W tym przypadku do nas – właścicieli sklepów :)
W związku z tymi regulacjami, dostosowaniu uległy zarówno WordPress, jak i WooCommerce. Zmiany w WordPressie przyniosło wydanie 4.9.6 z dnia 17 maja 2018 r. WooCommerce, jako wtyczka do WordPressa, korzysta z części tych funkcjonalności. Ważne jest zatem zaktualizowanie zarówno WordPressa, jak i WooCommerce do najnowszej wersji!
Jakie nowe funkcje w zakresie RODO wprowadza WooCommerce?
- Możliwość dodania tekstu związanego z polityką prywatności do strony zamówienia oraz strony rejestracji konta
- Integracja z eksporterem danych użytkowników wprowadzonym w WordPress 4.9.6
- Narzędzie do usuwania oraz anonimizowania zamówień, które nie wymagają już przetwarzania
- Narzędzie do usunięcia opcjonalnych pól ze strony zamówienia
Korzystanie z nowych opcji WooCommerce RODO
Polityka prywatności
Ustawienia polityki prywatności znajdziesz w zakładce Konta i prywatność ustawień WooCommerce:
W odpowiedniej sekcji możesz ustawić, która ze stron utworzonych w WordPressie będzie stroną typu Polityka prywatności:
Oprócz tego możesz skonfigurować wiadomości wyświetlane:
- podczas zakładania konta
- podczas dokonywania zamówienia
Przykładowa informacja na temat polityki prywatności na stronie zamówienia wygląda następująco:
Automatyczne anonimizowanie zamówień
W tej samej zakładce znajdziesz też inne ustawienia.
Znajduje się tutaj opcja związana z anonimizowaniem zamówień.
Możesz ustawić, po jakim czasie zamówienie z danej kategorii zostanie zanonimizowane, tj. zostaną usunięte z niego dane personalne.
Pierwsza opcja to usuwanie nieaktywnych kont. Pozostałe opcje to: zamówienia w trakcie, zamówienia zakończone niepowodzeniem, anulowane oraz zakończone zamówienia. Działanie jest następujące:
- Zamówienia nieudane, anulowane oraz w trakcie będą przeniesione do kosza.
- Zamówienia zrealizowane będą zanimizowane, ale pozostaną w systemie, a więc nie wpłyną na statystyki sprzedaży.
- Nieaktywne konta zostaną usunięte. Nieaktywne konto to takie, na które przez określony czas użytkownik nie logował się.
Ta funkcja to bardzo ważna kwestia w zakresie WooCommerce RODO.
Eksport danych użytkownika
Możliwość pobrania przez użytkownika wszystkich danych, jakie administrator zbioru posiada na jego temat to bardzo ważna funkcja. Jest ona wymagana prawnie.
W przypadku sklepu są to na przykład:
- dane adresowe użytkownika (na które przesyłane są paczki),
- zamówienia danego użytkownika,
- produkty zamówione przez użytkownika.
Opcja eksportu danych osobistych została wprowadzona w WordPressie 4.9.6 i znajduje się w menu Narzędzia:
WooCommerce podpina się pod to narzędzie eksportu danych osobistych. Dodaje po prostu wszelkie dodatkowe informacje dotyczące klienta.
Procedura jest natępująca:
- Klient zgłasza prośbę o eksport danych.
- Administrator wprowadza adres e-mail klienta w narzędziu Eksportuj dane osobowe
- Do klienta zostaje wysłany mail z linkiem potwierdzającym
- Po potwierdzeniu przez klienta, administrator ma możliwość przesłania pliku eksportu
- Plik zostaje przesłany klientowi.
Brzmi skomplikowanie? Przedstawię Ci zatem proces na zrzutach ekranu.
Wysłanie prośby
Wprowadź nazwę użytkownika lub jego email w polu Nazwa użytkownika lub mail. Kliknij przycisk Wyślij prośbę.
Potwierdzenie prośby przez klienta
Klient otrzymuje automatycznie wysłaną przez WooCommerce wiadomość. Zawiera ona link do potwierdzenia działania.
Po kliknięciu w link wyświetla się odpowiednie potwierdzenie na ekranie klienta:
Wysłanie danych przez administratora
Po potwierdzeniu woli eksportu danych przez klienta, zmieni się status na Potwierdzono:
W tym miejscu pojawi się również nowy przycisk, który musisz kliknąć, tj. Wyślij dane.
Otrzymanie pliku przez klienta
Klient otrzymuje automatyczną wiadomość ze sklepu. Wiadomość zawiera link do paczki .zip. W paczce znajduje się plik przedstawiający w tabelach wszelkie informacje na temat klienta, które są zebrane w bazie danych.
Plik ten wygląda jak powyżej.
Anonimizacja danych użytkowników
Narzędzie usuwania danych o kliencie znajduje się w tym samym miejscu, co narzędzie do eksportu:
Niemniej, najpierw warto zastanowić się nad tym, jakie dane mają zostać usunięte.
Dostępne opcje znajdziemy w zakładce Konta i prywatność w ustawieniach WooCommerce.
Sekcja, w której skonfigurujesz działanie tej funkcji, to:
Sam proces jest bardzo zbliżony do eksportu.
Ekran wygląda niemalże tak samo:
Po wysłaniu prośby i jej potwierdzeniu, w kolumnie Następne kroki pojawi się przycisk do usunięcia danych.
Na czym polega usunięcie danych?
Przykładowe zamówienie przed usunięciem danych wygląda tak:
Po usunięciu danych klienta jest “puste” w zakresie danych osobowych:
Jako administrator sklepu możesz samodzielnie usunąć dane personalne z zamówień z pomocą masowej edycji:
Strona zamówienia
Nowe wydanie WooCommerce pozwala zmienić ustawienia kilku pól na:
- pole ukryte
- pole opcjonalne
- pole wymagane
Do ustawień przejdziesz w Personalizacji w zakładce WooCommerce:
Ustawisz tutaj również stronę Polityki prywatności czy Regulaminu.
Pozostałe zmiany
Nowe wydanie WooCommerce przynosi również kilka innych zmian niezwiązanych z tematem WooCommerce RODO. Przedstawię Ci przykłady.
Od WooCommerce 3.4 klienci w ustawieniach swojego konta mogą wprowadzać własną Nazwę wyświetlaną:
Będzie ona wykorzystywana w sekcji Moje konto oraz w opiniach dodanych przez klienta.
Kolejną opcją jest szerszy zakres ustawień dozwolonych adresów e-mail do wykorzystania z danym kuponem. Ustawienie to znajduje się w konfiguracji kuponu w tym samym miejscu, co zawsze. Od teraz możemy natomiast używać znaku gwiazdki (*) do zwiększenia zakresu, np. wszystkie adresy e-mail w domenie wpdesk.pl to *@wpdesk.pl
Nowe wydanie przyniosło również takie nowe funkcje jak:
- Nowy widżet zamówień do zastosowania na instalacjach multisite (podgląd na zamówienia ze wszystkich sklepów).
- Usprawnienia wyszukiwania produktów, np. obsługa tzw. stopwords czy możliwość wyszukiwania kilku produktów w tym samym czasie. Przyda się szczególnie tym sklepom, które mają dużą liczbę produktów dodanych do WooCommerce!
- Dodane wsparcie dla biblioteki GeoLite2, która określa geograficzne położenie klienta m.in. w celach rozliczeniowych.
WooCommerce 3.4 po polsku
Nowe wydanie WooCommerce wprowadziło wiele nowych fraz do przetłumaczenia. W ramach Godziny dla WordPressa dokonaliśmy tłumaczenia tych fraz na język polski. Tak, to często my, a nie sam zespół WooCommerce, tłumaczymy tę wtyczkę :)
Na dzień pisania artykułu nasze tłumaczenie nie było jeszcze zaakceptowane. Na przestrzeni najbliższych dni powinno zostać ono zatwierdzone.
Jeśli zależy Ci na szybkiej aktualizacji i pełnym tłumaczeniu na język polski, możesz pobrać nasze tłumaczenie z repozytorium.
Podsumowanie
Dajcie znać, co sądzicie o nowościach w temacie WooCommerce RODO! Czekamy na Wasze komentarze pod tym wpisem.