Zacznij Black Week i oszczędzaj już teraz!

dodatkowe -15% na wszystkie Pakiety z kodem bundle2024

WooCommerce 3.4 – nowości w zakresie RODO i nie tylko

WooCommerce 3.4

WooCommerce 3.4 wprowadza wiele nowych funkcjonalności. Wiele z nich skupia się na RODO. Po przeczytaniu tego artykułu będziesz wiedział, jak korzystać z nowych funkcji WooCommerce RODO.

WooCommerce 3.4 zostało wydane 23 maja 2018 roku. Jako że nie ulega zmianie wersja WooCommerce (jak np. z 2.x do 3.x), zostaje zachowana pełna kompatybilność. Aktualizacja do nowej wersji nie powinna przynieść żadnych szkód. Oczywiście mimo wszystko zachęcamy do wykonania kopii zapasowej przed aktualizacją! Oprócz tego, warto skorzystać z naszego poradnika bezpiecznej aktualizacji WooCommerce.

Nie tylko WooCommerce 3.4 jest kompatybilny z poprzednimi wydaniami. Nasze wtyczki również są zgodne z nowym wydaniem WooCommerce. Gdyby po aktualizacji wystąpiły jednak u Was jakieś błędy, standardowo zapraszamy do kontaktu.

Ważne! Wraz z nowym wydaniem zmienia się zakres wsparcia naszych wtyczek. Od teraz oferujemy wsparcie dla WooCommerce 3.0 – 3.4!

Nowe wydanie WooCommerce wprowadza 14 nowych funkcjonalności (połowa z nich dotyczy RODO). Oprócz tego aktualizacja zawiera liczne poprawki. Możesz podejrzeć pełną listę zmian w języku angielskim.

W tym artykule omówię zmiany w zakresie WooCommerce RODO oraz pokrótce opowiem o pozostałych nowościach.

Zmiany w zakresie RODO

RODO to akronim od Regulacji o Ochronie Danych Osobowych. Prawo to wchodzi w życie 25 maja 2018 roku. Ma ono na celu ujednolicenie i zwiększenie ochrony danych osobowych obywateli w Unii Europejskiej. Wprowadza między innymi możliwość wystąpienia do administratora naszych danych o ich usunięcie (prawo do bycia zapomnianym). W tym przypadku do nas – właścicieli sklepów :)

Jeśli potrzebujesz, możesz dowiedzieć się więcej na temat RODO w praktyce →

W związku z tymi regulacjami, dostosowaniu uległy zarówno WordPress, jak i WooCommerce. Zmiany w WordPressie przyniosło wydanie 4.9.6 z dnia 17 maja 2018 r. WooCommerce, jako wtyczka do WordPressa, korzysta z części tych funkcjonalności. Ważne jest zatem zaktualizowanie zarówno WordPressa, jak i WooCommerce do najnowszej wersji!

Jakie nowe funkcje w zakresie RODO wprowadza WooCommerce?

  • Możliwość dodania tekstu związanego z polityką prywatności do strony zamówienia oraz strony rejestracji konta
  • Integracja z eksporterem danych użytkowników wprowadzonym w WordPress 4.9.6
  • Narzędzie do usuwania oraz anonimizowania zamówień, które nie wymagają już przetwarzania
  • Narzędzie do usunięcia opcjonalnych pól ze strony zamówienia

Korzystanie z nowych opcji WooCommerce RODO

Polityka prywatności

Ustawienia polityki prywatności znajdziesz w zakładce Konta i prywatność ustawień WooCommerce:

Ustawienia: konta i prywatność

W odpowiedniej sekcji możesz ustawić, która ze stron utworzonych w WordPressie będzie stroną typu Polityka prywatności:

Ustawienia WooCommerce RODO: polityka prywatności

Oprócz tego możesz skonfigurować wiadomości wyświetlane:

  • podczas zakładania konta
  • podczas dokonywania zamówienia

Przykładowa informacja na temat polityki prywatności na stronie zamówienia wygląda następująco:

Komunikat: polityka prywatności

Automatyczne anonimizowanie zamówień

W tej samej zakładce znajdziesz też inne ustawienia.

Ustawienia: konta i prywatność

Znajduje się tutaj opcja związana z anonimizowaniem zamówień.

Możesz ustawić, po jakim czasie zamówienie z danej kategorii zostanie zanonimizowane, tj. zostaną usunięte z niego dane personalne.

Animizowanie danych - ustawienia

Pierwsza opcja to usuwanie nieaktywnych kont. Pozostałe opcje to: zamówienia w trakcie, zamówienia zakończone niepowodzeniem, anulowane oraz zakończone zamówienia. Działanie jest następujące:

  • Zamówienia nieudane, anulowane oraz w trakcie będą przeniesione do kosza.
  • Zamówienia zrealizowane będą zanimizowane, ale pozostaną w systemie, a więc nie wpłyną na statystyki sprzedaży.
  • Nieaktywne konta zostaną usunięte. Nieaktywne konto to takie, na które przez określony czas użytkownik nie logował się.

Ta funkcja to bardzo ważna kwestia w zakresie WooCommerce RODO.

Eksport danych użytkownika

Możliwość pobrania przez użytkownika wszystkich danych, jakie administrator zbioru posiada na jego temat to bardzo ważna funkcja. Jest ona wymagana prawnie.

W przypadku sklepu są to na przykład:

  • dane adresowe użytkownika (na które przesyłane są paczki),
  • zamówienia danego użytkownika,
  • produkty zamówione przez użytkownika.

Opcja eksportu danych osobistych została wprowadzona w WordPressie 4.9.6 i znajduje się w menu Narzędzia:

Menu Narzędzia

WooCommerce podpina się pod to narzędzie eksportu danych osobistych. Dodaje po prostu wszelkie dodatkowe informacje dotyczące klienta.

Procedura jest natępująca:

  1. Klient zgłasza prośbę o eksport danych.
  2. Administrator wprowadza adres e-mail klienta w narzędziu Eksportuj dane osobowe
  3. Do klienta zostaje wysłany mail z linkiem potwierdzającym
  4. Po potwierdzeniu przez klienta, administrator ma możliwość przesłania pliku eksportu
  5. Plik zostaje przesłany klientowi.

Brzmi skomplikowanie? Przedstawię Ci zatem proces na zrzutach ekranu.

Wysłanie prośby

Wprowadź nazwę użytkownika lub jego email w polu Nazwa użytkownika lub mail. Kliknij przycisk Wyślij prośbę.

Eksport danych osobistych

Potwierdzenie prośby przez klienta

Klient otrzymuje automatycznie wysłaną przez WooCommerce wiadomość. Zawiera ona link do potwierdzenia działania.

Potwierdź eksport

Po kliknięciu w link wyświetla się odpowiednie potwierdzenie na ekranie klienta:

Potwierdzenie eksportu

Wysłanie danych przez administratora

Po potwierdzeniu woli eksportu danych przez klienta, zmieni się status na Potwierdzono:

Wyślij dane

W tym miejscu pojawi się również nowy przycisk, który musisz kliknąć, tj. Wyślij dane.

Otrzymanie pliku przez klienta

Klient otrzymuje automatyczną wiadomość ze sklepu. Wiadomość zawiera link do paczki .zip. W paczce znajduje się plik przedstawiający w tabelach wszelkie informacje na temat klienta, które są zebrane w bazie danych.

Wyeksportowany plik z danymi

Plik ten wygląda jak powyżej.

Anonimizacja danych użytkowników

Narzędzie usuwania danych o kliencie znajduje się w tym samym miejscu, co narzędzie do eksportu:

Menu Narzędzia

Niemniej, najpierw warto zastanowić się nad tym, jakie dane mają zostać usunięte.

Dostępne opcje znajdziemy w zakładce Konta i prywatność w ustawieniach WooCommerce.

Ustawienia: konta i prywatność

Sekcja, w której skonfigurujesz działanie tej funkcji, to:

Ustawienia usuwanych danych

 

Sam proces jest bardzo zbliżony do eksportu.

Ekran wygląda niemalże tak samo:

Usuwanie danych osobistych

Po wysłaniu prośby i jej potwierdzeniu, w kolumnie Następne kroki pojawi się przycisk do usunięcia danych.

Na czym polega usunięcie danych?

Przykładowe zamówienie przed usunięciem danych wygląda tak:

Przykładowe zamówienie

Po usunięciu danych klienta jest “puste” w zakresie danych osobowych:

Zamówienie po usunięciu danych - podgląd

Jako administrator sklepu możesz samodzielnie usunąć dane personalne z zamówień z pomocą masowej edycji:

Usuń dane personalne - masowa edycja

Strona zamówienia

Nowe wydanie WooCommerce pozwala zmienić ustawienia kilku pól na:

  • pole ukryte
  • pole opcjonalne
  • pole wymagane

Do ustawień przejdziesz w Personalizacji w zakładce WooCommerce:

Personalizacja strony zamówienia

Ustawisz tutaj również stronę Polityki prywatności czy Regulaminu.

Pozostałe zmiany

Nowe wydanie WooCommerce przynosi również kilka innych zmian niezwiązanych z tematem WooCommerce RODO. Przedstawię Ci przykłady.

Od WooCommerce 3.4 klienci w ustawieniach swojego konta mogą wprowadzać własną Nazwę wyświetlaną:

Nazwa wyświetlana

Będzie ona wykorzystywana w sekcji Moje konto oraz w opiniach dodanych przez klienta.

 

Kolejną opcją jest szerszy zakres ustawień dozwolonych adresów e-mail do wykorzystania z danym kuponem. Ustawienie to znajduje się w konfiguracji kuponu w tym samym miejscu, co zawsze. Od teraz możemy natomiast używać znaku gwiazdki (*) do zwiększenia zakresu, np. wszystkie adresy e-mail w domenie wpdesk.pl to *@wpdesk.pl

Coupons: email settings

Nowe wydanie przyniosło również takie nowe funkcje jak:

  • Nowy widżet zamówień do zastosowania na instalacjach multisite (podgląd na zamówienia ze wszystkich sklepów).
  • Usprawnienia wyszukiwania produktów, np. obsługa tzw. stopwords czy możliwość wyszukiwania kilku produktów w tym samym czasie. Przyda się szczególnie tym sklepom, które mają dużą liczbę produktów dodanych do WooCommerce!
  • Dodane wsparcie dla biblioteki GeoLite2, która określa geograficzne położenie klienta m.in. w celach rozliczeniowych.

WooCommerce 3.4 po polsku

Nowe wydanie WooCommerce wprowadziło wiele nowych fraz do przetłumaczenia. W ramach Godziny dla WordPressa dokonaliśmy tłumaczenia tych fraz na język polski. Tak, to często my, a nie sam zespół WooCommerce, tłumaczymy tę wtyczkę :)

Na dzień pisania artykułu nasze tłumaczenie nie było jeszcze zaakceptowane. Na przestrzeni najbliższych dni powinno zostać ono zatwierdzone.

Tłumaczenie WooCommerce 3.4

Jeśli zależy Ci na szybkiej aktualizacji i pełnym tłumaczeniu na język polski, możesz pobrać nasze tłumaczenie z repozytorium.

Podsumowanie

Dajcie znać, co sądzicie o nowościach w temacie WooCommerce RODO! Czekamy na Wasze komentarze pod tym wpisem.

Zobacz inne artykuły

Dołącz do ponad 10 000 czytelników

Poradniki WooCommerce i nowości –
wprost na Twój e-mail.

Preferencje plików cookies

Inne

Inne niekategoryzowane pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.