Zacznij Black Week i oszczędzaj już teraz!

dodatkowe -15% na wszystkie Pakiety z kodem bundle2024

Idzie nowe – WordPress 5.0 już 6 grudnia. Przygotujcie się!

Wielkimi krokami nadchodzi WordPress w wersji 5.0, a z nim szereg zmian, na które czekamy z niecierpliwością i niepokojem. Poniżej kilka słów o tej wersji.

Mimo, że wersje 4.8 i 4.9 popchnęły platformę na przód zmianami w zarządzaniu widżetami, czy wdrożeniu WordPress Customizer, to trzeba przyznać, że nowa wersja – 5.0, wzbudza najwięcej emocji. Głównie powodowanych nowym edytorem Guntenberga. Piątka z przodu do czegoś zobowiązuje!

O co chodzi z Gutenbergiem?

Przede wszystkim, powinniśmy traktować nowy edytor jako próbę tworzenia bardziej intuicyjnego dla użytkownika CMSa. Jest to ukłon w stronę początkujących użytkowników, którzy będą mogli w łatwiejszy niż do tej pory sposób tworzyć layouty dla stron o statycznej treści. Nie powinniśmy mieć jednak wątpliwości, że zespół Matta Mullenwega chce w ten sposób przyciągnąć do WordPressa użytkowników korzystających z platform typu WIX czy Squarespace. I dobrze!

Budowanie treści w nowym edytorze będzie oparte o bloki. Dzięki nim, użytkownik Gutenberga będzie mógł zaprojektować wygląd strony razem z dodaniem multimediów nie posiadając przy tym właściwie żadnej wiedzy programistycznej.

Bloki

To zdecydowanie jasna strona medalu. Niestety, na niej się nie kończy. Dla wielu osób problemem może się okazać to, że Gutenberg będzie niekorzystnie wpływał na wtyczki typu page builder. I to prawda. Dodatkowo, trzeba przyznać, że w dalszej perspektywie, może się okazać, że Gutenberg jest dla tych wtyczek konkurencją nie do pokonania.

Oczywiście nie jesteśmy zobowiązani żeby korzystać z Gutenberga. Mimo aktualizacji do 5.0 możesz używać starego typu edytora, którego WordPress jeszcze przez jakiś czas nie usunie.

Zmiany w WordPress API

Poza Gutenbergiem, w wersji 5.0 możemy się spodziewać ulepszeń interface’a WordPress API, który ułatwi programistom prace z WordPressem jako frameworkiem. Ma to sprawić, że zarządzanie eksportem i importem danych pomiędzy WordPressem, a tworzoną aplikacją będzie prostsze. W ogóle, rozwój API WordPressa i związanych z tym możliwości to coś o czym będziemy w przyszłości jeszcze wiele razy słyszeć. Ale to grubszy temat na osobny artykuł.

Zmiany w planowaniu aktualizacji

Warto też wspomnieć, że nowa wersja WordPressa to także początek w zmianie sposobu, w jaki platforma będzie obsługiwać kolejne wydania. Przyzwyczailiśmy się do dwóch dużych aktualizacji rocznie z kilkoma (albo kilkunastoma) mniejszymi poprawkami. Od tej pory, zespół WordPressa planuje odejście od tego modelu prac aby zmniejszyć nałożoną na siebie presję czasu i terminów (kto bogatemu zabroni?). Zespół WordPressa będzie mógł w ten sposób wykonać więcej istotnych przeskoków, dzięki czemu nie otrzymamy wersji, które sprawiają wrażenie, jakby czegoś im brakowało.

WooCommerce a WordPress 5.0

Zespół Automattic’a mocno zachęca do aktualizacji WooCommerce do wersji 3.5.1 przed aktualizacją WordPressa. Wynika to przede wszystkim z dobrych praktyk, a nie z wymogów, które WooCommerce musi spełnić aby dostosować się do nowej wersji WordPressa.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat zerknij tutaj.

Jaki jest termin publikacji WordPress 5.0?

Publikacja jest zaplanowana na 6 grudnia 2018.

Wtyczki WP Desk a WordPress 5.0

Niektóre z naszych wtyczek wymagały aktualizacji ale obecnie wszystkie są już kompatybilne z WordPressem 5.0.

Zobacz inne artykuły

Dołącz do ponad 10 000 czytelników

Poradniki WooCommerce i nowości –
wprost na Twój e-mail.

Preferencje plików cookies

Inne

Inne niekategoryzowane pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.